
(PRESSEMELDING 27.02.2025): Havila Kystruten rapporterte torsdag kveld tallene for fjerde kvartal 2024, og kan for tredje kvartal på rad vise til positivt driftsresultat og fortsatt inntektsvekst. Selskapet leverer også betydelig bedre enn norske myndigheters utslippskrav på kystruten.
Havila Kystrutens inntekter i fjerde kvartal 2024 endte på 403 millioner kroner, en betydelig økning sammenlignet med 249 millioner kroner i tilsvarende periode i 2023. For året sett under ett endte Havila Kystrutens samlede inntekter på 1,529 milliarder kroner, opp fra 764 millioner kroner i 2023.
Driftskostnadene til selskapet beløp seg til 352 millioner kroner i kvartalet, hovedsakelig knyttet til ordinære driftskostnader for de fire skipene i rederiets flåte. Selskapet driftsresultat endte på 50 millioner kroner, en markant forbedring fra et negativt driftsresultat på 33 millioner kroner i samme kvartal i 2023, og dermed fortsetter den positive trenden fra de to foregående kvartalene i 2024. Totalt for 2024 havnet driftsresultatet til Havila Kystruten på 219 millioner kroner, mot et negativt driftsresultat på 180 millioner kroner i 2023.
–Vi er godt fornøyde med å prestere nok et kvartal med et positivt driftsresultat, og for året totalt sett. Det viser at vi har fått en stabil og effektiv drift, takket være dedikerte ansatte på sjøen med god støtte fra landorganisasjonen, sier administrerende direktør Bent Martini om resultatene.
–Samtidig har vi høyere ambisjoner, og tallene viser at vi fortsatt er i startfasen av full drift med alle fire skip, etter en meget utfordrende oppstart på kystruten.
Leverer betydelig bedre enn myndighetenes utslippskrav
I fjerde kvartal 2024 reduserte Havila Kystruten CO2-utslippene sine med 33 % sammenlignet med referansetallene fra kystruten i 2017. Dette er betydelig bedre enn kravene i kontrakten med Samferdselsdepartementet om minimum 25 % CO2-reduksjon. Plug-in hybrid-driften av skipene med flytende naturgass (LNG) og store batteripakker eliminerer også partikkelutslipp fra skipene.
–Vi har kommet en veldig lang vei i å redusere våre utslipp, og selv om reduksjonen er noe lavere enn tidligere perioder, skyldes det blant annet at vi har hatt utfordringer med stabiliteten på ladeinfrastrukturen langs kysten. Likevel leverer vi godt over myndighetenes utslippskrav, og det skal vi være fornøyde med, sier Martini.
–Ambisjonene våre er store, og vi jobber fortsatt aktivt mot å oppnå klimanøytral drift innen 2028, hvor vi blant annet ser på mulighetene for å innfase biogass de neste årene.
Havila Kystruten har også opprettholdt målet om å redusere matavfallet om bord til under 75 gram per gjestedøgn, og hadde et faktisk resultat på 70 gram i fjerde kvartal.
–Det ble gjort en liten justering på frokosten i matkonseptet vårt, samt at vi i fjor hadde mat fra Havly Café inkludert i måltidspakken for våre gjester. Dette har påvirket matavfallet om bord noe opp mot fjoråret. Samtidig holder vi oss godt under ambisjonsnivået vårt og godt under bransjestandard, og det er vi fornøyde med. Vårt matkonsept bidrar til en betydelig reduksjon i matsvinn, og er også positivt økonomisk, sier han.
–Vi gjør tilpasninger og justeringer hele veien, lærer underveis og lytter til tilbakemeldinger fra våre kunder. Nå i 2025 vil vi gjøre noen små justeringer, blant annet i Havly Café som vi sterkt tror vil gjøre at vi kan redusere matsvinnet vårt ytterligere.
Økt belegg og lugarinntekt
Belegget om bord på Havila Kystrutens skip i fjerde kvartal endte på 78 %, mot 63 % i samme kvartal året før. For årets som helhet steg belegget fra 65 % til 73 %. Gjennomsnittlig daglig lugarinntekt (Average Cabin Rate – ACR) økte også fra 2650 kroner til 3800 kroner i kvartalet, og fra 3300 kroner til 4300 kroner for hele året. Ombordsalget per gjestedøgn viser også en forbedring, fra 670 kroner i 2023 til 710 kroner i 2024. I fjerde kvartal var økningen noe mindre, med 640 kroner i 2024, fra 650 kroner i 2023.
–Det siste kvartalet i fjor ble delvis påvirket av dårlig vær, og påfølgende kanselleringer av havner og utflukter som ikke lot seg gjennomføre. Økningen i lugarinntekter kan blant annet tilskrives at lavprisbestillinger fra 2023 og tidligere nå er gjennomført, og at vi har muligheten til å ta oss mer riktig betalt for vårt produkt, sier Martini.
Gode utsikter
Per i dag er 53 % av kapasiteten allerede solgt for 2025, med en gjennomsnittlig lugarinntekt på 5200 kroner. Selskapet ser en god utvikling i gjennomsnittspriser, og forventer å selge rundt 75% av kapasiteten for året sett under ett.
–Vi ser en bedre balanse i antall gjester som reiser på nordgående og sørgående rute enn tidligere, også opp mot hva som historisk har vært på kystruten. Det gir oss muligheten til mer effektiv planlegging og optimalisering i spesielt høysesongen, hvor nordgående rute er ekstra populær, sier Martini.
–Samtidig opplever vi en økt interesse for å reise med kystruteskip som leverer reduserte utslipp og med et selskap som leverer på bærekraft. Stillheten man opplever om bord i våre skip er det mange som setter høyt. Vi har et unikt og prisvinnende matkonsept som vi får gode tilbakemeldinger på, samt at vi har store og romslige lugarer og generelt stor plass i fellesarealene som mange av de som reiser med oss setter stor pris på, avslutter Martini.