Kystruteskipet Havila Pollux tok opp igjen sin sørgående rute fra Trondheim tirsdag 7. november, går det frem av en pressemelding fra HAVILA KYSTRUTEN.
Siden 31. oktober har Havila Pollux gjennomgått garantiarbeider ved Fosen verft og fått skiftet en av skipets el-motorer. Arbeidene er ferdig, og skipet tar opp igjen ruten sin sørgående fra Trondheim i morgen, tirsdag 7. november.
– Når vi først opplevde tekniske problemer med en el-motor, er vi glade for at Fosen verft kunne ta oss imot på kort varsel. Sammen med våre samarbeidspartnere og egne ansatte er det lagt ned en formidabel jobb for å få Havila Pollux tilbake i rute, og vi er glade for at vi allerede i morgen kan gjenoppta ruten vår, sier administrerende direktør Bent Martini.
For passasjerer som fikk avbrutt sin reise med Havila Pollux i forrige uke, valgte noen å flytte reisen sin til ett av Havila Kystrutens andre skip eller til kommende rundtur med Havila Pollux, som starter fra Bergen onsdag 8. november.
Stor CO2-reduksjon
Til tross for kanselleringen av forrige rundtur for Havila Pollux, har det vært få tekniske avvik for Havila Kystruten gjennom 2023, med en driftsstabilitet på over 99 prosent.
– Vi er veldig fornøyde med så høy stabilitet i driften vår langs norskekysten. Oppdraget vårt er å tilby sikker og stabil drift på kystruten, og det er vi glade for å kunne si at vi leverer på, sier Martini.
Havila Kystruten måler også sine utslipp, og matsvinnet om bord på sine skip kontinuerlig.
– Nye målinger vi har foretatt viser at vi reduserer CO2-utslippene våre med 37 prosent opp mot om vi skulle driftet skipene med tradisjonelt fossilt drivstoff. I tillegg har vi redusert våre lokale utslipp, NOx og SOx, med over 90 prosent. Dette er vi naturlig nok godt fornøyde med, forteller Martini.
Havila Kystruten har også mottatt full støtte fra NOx-fondet på bakgrunn av sine utslippsreduksjoner.
– Vi har nye og moderne skip, bygget for fremtiden og bygget for å bidra til å redusere utslippene i skipsfarten. Disse tallene viser at vi er på rett vei, og vi ser frem til å fortsette arbeidet for å redusere våre avtrykk ytterligere, blant annet ved å blande inn biogass etter hvert, sier Martini.
I tillegg kan Havila Kystruten så langt i år vise til et matsvinn på kun 69 gram per person per dag om bord på sine skip. Dette har selskapet klart blant annet ved at man ikke har buffetservering om bord.
– Ambisjonen vår var å klare maksimalt 75 gram matsvinn per person per dag om bord. Dette overgår vi med god margin, og vi vil med det redusere vårt matsvinn med godt over 60 tonn i året nå som vi har fire skip i full drift. Økonomisk bra for oss, og bra for miljøet. En strålende innsats fra alle våre ansatte om bord, og at våre passasjerer ser verdien og nytten av et unikt matkonsept gjør at vi lykkes så godt på dette feltet, forteller Martini.
Havila Kystruten har hatt en positiv utvikling gjennom 3. kvartal med alle fire skip i full drift, og mottar gode tilbakemeldinger fra sine passasjerer. Det er stor pågang på bestillinger inn i 4. kvartal 2023, og selskapet har allerede nådd 50 % av målsetningen for bestillinger for 2024.