Av Geir Adelsten Iversen
Hovedmålet med samferdselspolitikken er å sikre transport- og kommunikasjonstilbudet på en måte som forenkler hverdagen til folk i hele landet, øker lønnsomheten og utjevner konkurransevilkårene for næringslivet gjennom å redusere avstandsulemper. Økt vedlikehold og bygging av ny infrastruktur er nødvendige tiltak for å øke sysselsettingen i alle deler av Norge. Selv om det brukes mye penger på jernbane, og stadig mer år for år, ser vi dessverre at vedlikeholdsetterslepet ikke går ned, og at reisetiden flere steder har økt.
Senterpartiet vil skape et attraktivt og moderne togtilbud for passasjerer og gods og mener at toget skal være et attraktivt transporttilbud mellom de store byene, mellom landsdelene og til utlandet. Jernbanestrekningene må rustes opp slik at de på sikt kan knytte regionene sammen i et klimavennlig, driftssikkert og raskere togtilbud. For å styrke godstrafikken og regulariteten i persontrafikken vil Senterpartiet arbeide for å bygge flere krysningsspor og nye signalsystem. Vi vil også vedlikeholde banestrekningene slik at regulariteten på jernbanenettet kan bli bedre.
Jeg er glad for at regjeringen har stanset konkurranseutsetting av persontogtilbudet og drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen. I sin vurdering av dette representantforslaget er statsråden tydelig på at regjeringen vil bevare sterke statlige togselskap, slik at vi alltid har nasjonal kontroll over persontogtilbudet. Videre skriver statsråden at han har tatt initiativ til å utrede om det finnes bedre alternativer til dagens organisering av de to statlig eide persontogselskapene, Vy og Flytoget. En sammenslåing av hele eller deler av Vy og Flytoget er et aktuelt alternativ. Det vil i så fall være et riktig grep for å unngå ytterligere oppsplitting av jernbanen.
Helt til slutt, til representanten Trond Helleland: Jeg ønsker meg ikke flybil, men flytog fra Finnmark til Oslo. Hvis jeg ikke får det, vil jeg i hvert fall ha lavere pris på fly.