Av Vidar Norber
Den nye kopien av Máze Sion kirke fra 1721 var knapt kommet under tak før det ble arrangert utegudstjeneste ved kirken. Prekestolen var en gammel kirketrapp som sto igjen etter at Finnmark ble brent under krigen.
Finnmarksbjørka var grønn, sola skinte og gradestokken viste pluss 20 grader søndag den 26. juni 2022. Predikant Tore Turi talte på samisk og ledet de liturgiske bønnene mens Are Turi tolket til norsk i den samiske fjellbygda. Organist Bernt Mikkel Haglund hadde tatt med seg gitaren. Med hjelp av en høyttaler rakk nok både tale, sang og musikk utover den gamle fredede gravgården i Máze på Finnmarksvidda.
Kirkekaffe i naturen
–Det var ennå ikke så mye mygg fordi sommeren frem til denne søndagen har vært heller kald, fortalte fotograf Are Turi i en e-post til Finnmarkshilsen.
Det var også kirkekaffe etter gudstjenesten. Ove O. Hætta på butikken i Máze hadde sponset maten. Interimskirketjener Anders A. Gaup og familie sto for tilberedning av mat og kaffe.
–Det var deilige smørbrød, forteller Turi.
For å komme til nye Máze Sion kirke trenger man kirkebåt. Johan P. Eira, som driver Cavzo Safari både med rein og båt, fraktet folk med elvebåt. Han har plass til 50 mennesker i elvebåtene. Han fører ikke bare folk til kirke, men tilbyr også tur med elvebåt ned til demningen i Altaelva.
Gammel kirkehistorie
–Både før og etter gudstjenesten fikk folk tid til å se den nye Máze Sion kirke som er en tro kopi av kirken fra 1721, fortalte Are Turi i en e-post til Finnmarkshilsen.
Fjellkirka nye Máze Sion kirke er satt opp på den gamle kirkegården i Máze. Kirkegården er fredet og brukes ikke lenger. Det er gitt spesialtillatelse til å sette opp kirkekopien der fjellkirken Masi Zion ble bygget fra 1720 til 1721. Kirken ble revet i 1768.
Det sto også et tømmerkapell på stedet som ble vigslet av biskop Eivind Berggrav i 1933. Det ble brent av tyske tropper i 1944. Norges samemisjon satte opp en plakett på kirkestedet i 1971 hvor det står: «Her bygget samenes apostel Thomas von Westen og misjonæren Morten Lund fjellkirken Masi Sion, 1720–1721.
De game tekorsene på kirkegården er også en studie verdt. Tore Turi fortalte om gammel samisk tradisjon på navneskilt. Tegnene skiller seg vesentlig fra det norske alfabetet.