Av Vidar Norberg
Predikant Steinar Harila er fra Vestre Jakobselv ved Varangerfjorden, men han er nok like kjent på Genesaretsjøen i Israel. Etter koronapandemien var han blant de første som tok norske grupper med kristne ned til Israel for å se Bibelens land.
Den 2. mars «satte de seil» ut på Genesaretsjøen, eller Kinneret (Harpe-sjøen) som israelerne kaller sjøen fordi den har form som en harpe. I indremisjonsmiljøet kaller enkelte sjøen for «søndagsskolesjøen» fordi man lærte om den på søndagsskolen.
–På Genesaretsjøen har vi en «søndagsskolesamling», sto det i Harilas program.
Det var på denne sjøen Jesus og Peter gikk på vannet. (Matt 14, 22–34). For mange er nok en seilas på Genesaretsjøen et av høydepunktene under en pilegrimstur til Eretz (landet) Israel.
Følget besøkte også Tabgha ved Genesaretsjøens strand. Ifølge en tradisjonen var det her Jesus stekte fisk brød til disiplene som hadde vært ute på fiske uten å få fangst. Men Jesus ba dem kaste garnet på høyre side, og da ble garnet fullt av 153 store fisker. Den bibelhistorien står skrevet i Johannes’ evangelium kapittel 21.
I Tabgha er det et mosaikkgulv til minne om brødundret. Der ble det ifølge turprogrammet fortalt om da Jesus velsignet fem brød og to fisker, slik at 5000 menn fikk spise seg mette. Da de samlet opp det som var til overs, fikk de 12 fulle kurver med brødstykker og fisker (Mark. 6, 33–45).
Nordmennene dro også til byen Kapernaum hvor Jesus bodde (Matt. 4, 13). Besøk var det på det som kalles Saligprisningens berg hvor Jesus holdt sin bergpreken (Matt. 5–7) som var den første av fem store taler i Matteus’ evangelium. Jesus hadde mye av sin virksomhet i området ved Genesaretsjøen.
Jerusalem
Nordmennene besøkte også Jerusalem. Det er selve sentrum for bibelhistorien. Det var her Jesus ble korsfestet og begravet, men sto opp på den tredje dag, for opp til himmelen og sitter ved Gud Faders høyre hånd.
For lutheranere og pinsevenner av ulike slag er et besøk i Gravhagen eller Gordons Golgata en av de viktigste severdigheter. Her finner man et hodeskallested, en hage og en grav som passer til påskefortellingen om Jesus. Mange tror at dette er området hvor Jesus døde og oppsto.
Under Harilas tur i Jerusalem var det purim-fest som er beskrevet i Esters bok. Den handler om da den onde Haman ville drepe alle jøder i Ahasveruses store rike. Men de ble reddet av den jødiske dronning Ester og jøden Mordekai. Mange kler seg ut som hovedpersonene i bibelfortellingen. Fortellingen står i Esters bok.
Badeby
Etter en lang og kald vinter i Norge pleier folk å komme til badebyen Eilat ved Rødehavet for å tine seg opp. Men i mars var det nok litt tidlig og uten de helt store badetemperaturer. Israel har hatt den kaldeste mars på 98 år. Sammenlignet med temperaturene i Varangerfjorden var det nok likevel stor forskjell til det bedre i Eilat.
Kristelig
Et av kjennetegnene når forkynneren Steinar Harila innbyr til Israel-tur, er bibeltimer og oppbyggelige møter. Der går de gjennom Skriftens ord. For folk som kanskje under koronapandemien ikke har fått med seg særlig mange kristelige møter eller kanskje bor spredt uten forsamlingstilbud, er Harilas reiser en oppbyggelig tur for å styrke trosliv og oppleve fellesskap med andre kristne. Samtidig som de leser Bibelen, får de også se selve landet Israel hvor Bibelen kommer fra.
–Israel har mye å by på, enten landet besøkes for første gang, eller man har vært der mange ganger før. Midt-Østens midtpunkt, og for mange verdens navle, har en rik historie som er kjent gjennom Bibelens historier. Mange går med et ønske om å komme til Israel og se de stedene hvor Jesus vandret. Det å stå på stedet og lese teksten er for svært mange en drøm som går i oppfyllelse. Etter en slik tur med bibeltimer, kveldssamlinger og besøk til de bibelske stedene leser man tekstene med et annet perspektiv og får en bedre forståelse og innlevelse, står det i Steinar og Alfhild Harilas turprogram. Ekteparet bor nå på Sørlandet.