Av Brit Rønningen
(Sambåndet.no): Fra og med 27. mars vil den nye TV-kanalen Bedehuskanalen sende programmer hver dag.
I lokalene til Sotra Bruk på Brattholmen i Øygarden kommune er det hektisk aktivitet for å bygge butikk- og kontorlokalene om til tre studioer for det nye TV12 Mediesenter, som nå består av Bedehuskanalen og Bladet Evangelisten. Søndag 6. mars var det klart for den første prøvesendingen fra Bedehuskanalen. Søndag 13. og 20. mars vil det også komme prøvesendinger fra den nye TV-kanalen.
– Det blir tre-fire timers sendinger på formiddagen og tilsvarende på kvelden. Noen av programmene kommer fra andre leverandører, de andre er våre egne produksjoner – blant annet «Ved kilden», som blir Bedehuskanalens faste søndagsmøte. Poenget nå er å komme på lufta, slik at folk oppdager at vi er der. Vi tar et skritt videre, sier ansvarlig redaktør Johnn Hardang til sambåndet.no.
Operative
Fra 27. mars vil kanalen levere programmer hver dag, men ikke hele døgnet alle dager i uken. Da sambåndet.no intervjuet Hardang 2. september 2021, sa han at de jobbet mot sendestart 1. desember 2021. Studioene skulle etter planen være ferdig innen 1. mars. Status nå er at det meste skal være klart i løpet av denne måneden.
– Vi er noen måneder forsinket, men i forhold til den justerte planen er vi nesten i rute, konstaterer Hardang.
Han forteller at på Bedehuskanalens regionale TV-base på Hermon Høyfjellssenter i Hallingdal er de operative og holder på med programproduksjon. På en annen TV-base, Fjellhaug skoler, er de også operative med studio og opptak. Flekkerøy er nok stedet de har kommet lengst, her er det produsert en god del allerede.
Det er utviklet fire ulike apper som gir folk adgang til Bedehuskanalen. Hardang selv har registrert 250 nedlastinger av appene siden de ble lansert for tre uker siden, men han tror tallet er enda høyere.
Ansatte
– Hvordan er det med ansatte?
– Pr. i dag har vi ni ansatte i ulike stillingsprosenter som utgjør cirka fem årsverk. Men vi trenger flere på filming, klipp, redigering og grafikk. Først når vi får flere folk på plass her, begynner staben å bli komplett, svarer Hardang.
På Bedehuskanalens hjemmeside står det at den «ønsker å ha oppmerksomhet på barn og ungdom. Vi ønsker så snart som mulig å ha faste barneprogrammer på sende-planen, og vil på sikt også prøve å få på plass programmer for ungdomsgenerasjonen».
– Hvordan er det med barne- og ungdomsprogrammer?
– Ungdomsprogrammer vil det være flott hvis vi får til, men det er ikke høyeste prioritet. Barneprogrammer vil vi prioritere høyere, men heller ikke her er vi kommet så langt. Vår primære målgruppe er 60+.
Økonomi
Den nye TV-kanalen prøver å rekruttere både forbedere og givere. Det er mulig å tegne fast avtalegiro, og på hjemmesiden kan en ellers følge med på hva som skjer.
– Vi trenger også flere programleverandører, sier Hardang.
– Hvordan er det med økonomien?
– Vi har hatt tilgang på kapital som gjør at vi har kunne etablere oss. Nå må vi bygge opp en solid givertjeneste. Det vil koste cirka 15 millioner kroner årlig å drifte Bedehuskanalen. To tredeler av disse kostnadene satser vi på å få inn via kollekter og givertjeneste. Og en tredel satser vi på å få inn på reklame og sponsing. Antallet faste givere øker, men ikke så raskt som en kunne ønske. Og kollektene, som vil stå svært sentralt for å få dette til å gå, vil vi knytte til de faste møtesendingene. Jeg håper virkelig bedehusfolket vil ta ansvar for Bedehuskanalen.
Barmhjertighetskanalen
Hardang fremholder at Bedehuskanalen ønsker å være det han kaller en barmhjertighetskanal.
– Det betyr at vi skal samarbeide med misjonsorganisasjoner og prosjekter i utlandet som driver med misjon, humanitært arbeid og kamp mot fattigdom.
Her nevner han at de blant annet vil støtte Stiftelsen KPK-Ukraina, en offentlig godkjent humanitær stiftelse med formål å hjelpe mennesker i det vestlige Ukraina som lever i fattigdom og nød.
– Med krigen som foregår der, er det veldig aktuelt. Disse bidrar akkurat nå med å hjelpe flyktninger i den svært kritiske situasjonen som er nå, forteller Johnn Hardang.