Av Willy Morten Nilsen
(OPPBYGGELSE): «Se, Herren lar det lyde til jordens ende: Si til Sions datter: Se, din frelse kommer! Se, Hans lønn er med Ham, og Hans gjengjeldelse går foran Ham.» (Jes. 62,11)
Det er adventstid. Ordet «advent» betyr «komme». I adventsstaken tennes fire lys. Et lys for hver søndag i måneden. I tillegg til det tennes julestjerner i vinduer i de mange hjem. Barna ser forventningsfullt på lysene, for de vet at nå nærmer julen seg.
Men hva venter vi på? Barnet i krybben? Julegavene? Hvem venter vi på?
Før i tiden, for ikke så lenge siden, begynte man å snakke om det på skolen. Vi øvde på julesanger og lagde juledekorasjoner. Hjemme var det rundvask i hele huset, og mødrene bakte og stekte. Det luktet nyvasket lang vei, og smultringer og mye annet godt.
Barna ble sendt ut for å leke. Det var forbudt å komme inn med skitne støvler og sko. Nå stod jula for døra, og da skulle alt være skinnende rent.
Hva var det man ventet på?
La oss se på teksten: Det begynner med ordet «SE». Når det ordet står først, så betyr det: Vær oppmerksom, hør nøye etter. På militærspråket heter det: «Gi akt!» Det gjelder å følge med på det som blir sagt.
Når det gjelder det åndelige område, er det ekstra viktig å merke seg det. Det er Herren selv som taler i sitt ord. Her lyder det tre ganger SE!
For det første: Det skal lyde til «jordens ende». Alle mennesker på jord skal få høre det. Ingen skal kunne si at de ikke har hørt det. Fra land til land, over alle hav, til alle hjem hvor de enn bor, skal ordet fra Gud lyde. Budskapet som forkynnes er: «Si til Sions datter: Se, din frelse kommer!». Her lyder hovedbudskapet.
Det andre SE kaller på hele din oppmerksomhet. Her er det intet mindre enn din frelse det gjelder.
Vi skal rette all vår oppmerksomhet mot Ham som kommer med frelse, Jesus Kristus. I en adventsang lyder det: «Gå Sion din konge i møte! Jerusalem gled deg i Gud!» Da Jesus red inn i Jerusalem, sang folket: «Hosianna, Davids Sønn! Velsignet være Han som kommer i Herrens navn! Hosianna i det høyeste!» (Matt. 21,9)
Dette ropet er mer enn et hurra-rop, slik noen har tolket det. Men det er et rop om frelse. Egentlig lyder det: «Herre, frels, Herre, la det lykkes!»
Det hele menneskeheten trenger, er frelse fra syndens skyld og Guds vredes dom. Denne verdens gud, Satan, vil ha alle i helvete. Han unner ingen frelse. Derfor forfører han mennesker til å tro at det ikke finnes noe helvete. Men dette er djevelens løgn.
Det er denne sannhet det tredje ordet «SE» forkynner. Det er todelt: Se, Hans lønn er med Ham.» Det sikter til det som skal skje når Jesus kommer igjen. Jesus sier: «Se, jeg kommer snart, og min lønn er med meg, for å gi enhver igjen etter som hans gjerning er.» (Åp. 22,12)
Jesus sier det samme som det profetiske ordet i Jesaja-boken. I trosbekjennelsen sies det samme: Han skal komme igjen for å dømme levende og døde. At Hans lønn er med Ham, betyr ikke lønn for godt utført arbeid. Det går på det som har med troens lønn. Det har også med trofasthet i tjenesten å gjøre. (Matt. 25,21–23)
I lignelsen om arbeiderne i vingården peker Jesus på dette poenget. De som hadde arbeidet lengst, fikk samme lønn som de som hadde vært der kortest tid. Selv om det ble protester fra dem som hadde jobbet hele dagen, stod Herren på sitt. Saken er at Han lønner etter sin nåde. (Matt. 20,1ff)
Det andre som sies, handler om den siste store dommen. Da skal alle stilles fram for Hans domstol. Dette blir malt for oss i Matt. 25,31–46. Da blir det store skillet mellom dem som har gjort godt, og dem som ikke har gjort godt. Her tegnes et meget alvorlig bilde.
Dommen er enten frifinnelse eller fordømmelse. Enten får man høre: «Gå inn til din herres glede», eller: «Gå bort fra meg, dere som er forbannet.»
For en dag det skal bli! Spørsmålet til deg og meg er om vi har tatt imot Jesu kall til frelse. Det er det aller viktigste.