Av Vidar Norberg
(NYTT): Høsten er kommet til den gamle byen Safed i Galilea. Det er en by som ligger over 800 meter over havet. Den høyeste delen av «Tzefat» er rundt 960 meter over havet.
Byen regnes som en av Israels fire hellige byer sammen med Jerusalem, Hebron og Tiberias. I Encyclopædia Judaica står det at Safed ikke er nevnt i Bibelen. Men noen identifiserer den som byen Sepph i Øvre-Galilea som omtales av historieskriveren Josephus i forbindelse med et forventet romersk angrep i år 66 e.Kr. Talmud nevner byen fordi en varde ble fyrt opp for å kunngjøre nymåne som er viktig i den jødiske månekalenderen.
Safeds historie er ikke kjent fra tiden mellom Talmud (ferdigskrevet i år 500 e.Kr.) og til korsfarne kom til byen. De holdt byen inntil muslimenes leder Saladin overtok i 1188. Både korsfarere og muslimer kom og tok byen igjen.
I år 1170 var det ingen jøder i Safed. Gradvis vokste det jødiske samfunnet frem. I 1481 var det rundt 300 jødiske familier i området. Det ble regnet som kabbalistenes by. Kabbalistene er den mystisistiske retningen i jødedommen. På 1500-tallet kom Israels første presse til Safed. Den første boken ble trykket i 1578. Byen ble angrepet av drusere i 1833. I 1837 ble byen ødelagt av jordskjelv, går det frem av Zev Vilnays «Israel Guide».
I kristen tanke har man spekulert på om Safed kan være byen Jesus tenkte på da Han sa «En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules» (Matt. 5, 14). Ole Christian Kvarme skriver i «Gjennom det gode landet» at det kan være Safed Jesus hadde i tankene, siden byen er særdeles synlig på en fjelltopp i Øvre-Galilea.