Av Vidar Norberg
Fredag kveld den 18. september går Israel inn i det nye året 5781.
Det ser ut til at det jødiske nyttåret rosh hashana blir annerledes i år. Fare for koronasmitte gjør at de mange store samlinger i synagogene og festlige samlinger i hjem og samfunn blir redusert.
Rosh hashana betyr årets hode. Det kalles i den norske bibelen for basunklangens høytid. Påbudet om å holde denne høytid finner man i 3. Mosebok 23, 24–25:
«Og Herren talte til Moses og sa: Tal til Israels barn og si: I den sjuende måneden, på den første dag i måneden, skal dere holde hviledag med basunklang til påminnelse og en hellig hviledag. Da skal dere ikke gjøre deres vanlige arbeid, og dere skal ofre ildoffer til Herren».
Det som spesielt kjennetegner rosh hashana, er at det skal blåses i basun eller i bukkehorn som kalles shofar. I jødisk tankegang skal denne sterke lyden kalle til anger og bot for året som gikk.
Tradisjonen sier at nå ser Gud i et nu gjennom alle mennesker og det de har gjort. Herren skriver så navnet opp i tre ulike bøker. I boken til liv står de rettferdige oppskrevet. De helt onde står i de ondes bøker, innskrevet til død. Så er det flertallet som har både gode og onde gjerninger. De har nå tid til å gjøre opp sin synd slik at de kan bli skrevet inn i boken for dem som får leve til neste år.
Det sies at shofarens lyd er så inntrengende at den når opp til Gud, akkurat som et menneskebarns gråt når inn til sine foreldre. I synagogene skal det blåses i shofar hele 101 støt. Vanligvis er det en rabbiner som gir signal til shofarblåseren når det skal korte støt og stakatostøt. Til slutt et langt støt. I tusenvis av synagoger er det vanligvis fullt av mennesker som lytter intenst til denne lyd.
I år kommer neppe synagogene til å være fulle av mennesker som lytter til shofaren. Men det betyr ikke at det blir stille i Israel. Jødene vil nok oppfylle sin plikt til å blåse i shofaren.
–Det er økt etterspørsel etter shofar i år. Mange mennesker vil ha små samlinger og blåse shofar. Vanligvis selger vi shofar til turister, men i år er det jødene som kjøper shofar, sier Eli Ribak i Shofarot til Radio Kan.
Det betyr at bukkehornene ikke støver ned i et skap langt borte i utlandet.
–Vi produserer shofarer hele året. Og selger like mange, selv om turistene er borte.
Ribak mener alle kan blåse i shofar. Han gir ti sekunders opplæring når han selger shofar. Tel Aviv kommune ønsker også å drive kurs i shofarblåsing.
–Å blåse shofar gir deg en bedre følelse for du oppfyller en av Bibelens plikter, sier Eli Ribak i Shofarot.
For å lage en shofar kan man benytte horn fra mange kosher-dyr. Det vanligste er horn fra en vær. Et bukkehorn gir ikke noe lyd fra seg. Det er håndverkere som koker og bøyer hornet, et tegn på ydmykhet. Horn fra okse og ku kan ikke benyttes siden de minner om avgudsgullkalven.
En annen skikk på rosh hashana er å gå til havet, et vann, dam eller elv. Ortodokse jøder vrenger sine lommer og kaster lommerusk og steiner ut i vannet. Det er en symbolhandling på at syndene kastes i glemselens hav. «Du skal kaste alle deres synder i havets dyp.» (Mika. 7, 19)
Shana tova betyr godt nytt år og er en vanlig nyttårshilsen. Ofte dypper man en eplebåt i honning og ønsker hverandre et godt og søtt nyttår. Eplebåten er et bilde på Guds øyenstein (Sak. 2,12), mens honningen er et bilde på velsignelsen.
Det blir neppe så mange ungdommer som deler ut eple med honning i disse koronatider. Men i hjemmene kommer nok eplebåtene og honningen til å stå på bordene. Selv om det er færre folk rundt bordene, blir det kanskje flere små bord med shofar, eple og honning.
Fra rosh hashana telles det ti botsdager til den store forsoningsdagen yom kippur med 25 timers faste. Derfra er det fem dager til løvhyttefesten som varer i sju dager. Høstens store valfartshøytid avsluttes med simchat Tora, Mosebøkenes gledesfest som er den åttende dagen.
Karmel ønsker alle shana tova!
Lederen er fra papirutgaven av KARMEL ISRAEL-NYTT
Abonner og les mer – 500 kroner i året
e-post: Karmelin@netvision.net.il