Av Vidar Norberg
(NYTT): Israelske arkeologer har funnet et stempel og segl som bekrefter at jødene vendte hjem fra fangenskapet i Babylon og bygget opp igjen Jerusalem. Dette bekrefter Bibelens beretning og gjenoppbyggingen av Sion under kong Kyros.
–Tilbakekomsten til Sion kjenner vi best fra Bibelens bøker Esra og Nehemias. Det har vært vanskelig å si noe om byens status på grunn av få funn. De nye funnene kaster lys over den lokale administrasjonen, går det frem av en pressemelding fra Israels Antikkmyndighet.
Den dramatiske historien starter i 597 f.Kr. da Jerusalem ble erobret. Babylonerne innsatte vasallkongen Sidkia på tronen. Han gjorde opprør. Babylonerne slaktet hans familie og stakk ut øynene på vasallkongen. Den mektige kong Nebukadnessar brente det første templet og Jerusalem i 598 f.Kr. Den jødiske eliten i Jerusalem ble bortført til Babylonia. I 70 år var jødene fanger i Babylon.
I år 539 f.Kr. erobret det persiske verdensrikets grunnlegger, kong Kyros, Babylon. Samme år gav han de landflyktige jøder tillatelse til å vende tilbake til Jødeland (2. Krøn. 36, 22 f. og Esra 1, 1f.). Kyros utstedte sitt påbud fordi Herren himmelens Gud hadde gitt ham alle riker og anbefalt ham å bygge Ham et hus i Jerusalem. (2. Krøn, 36, 23). Det var nøyaktig som Jesaja hadde forutsagt. Historieskriveren Josefus mener at Kyros kjente til disse profetiene, går det frem av Bibelsk Oppslagsbok.
Nye funn
–Til tross for mange utgravninger i Jerusalem er funnene fra den persiske perioden ekstremt magre. Man mangler derfor informasjon om byen. Oppdagelsen av seglene i en arkeologisk kontekst som kan dateres, er meget sjeldent, sa professor Yuval Gadot fra Tel Aviv universitet og doktor Yiftah Shalev i Israels Antikkmyndighet i en pressemelding.
De nye funn som forteller om gjenoppbyggingen, er funnet dypt under den tidligere parkeringsplassen Givati i Davids by. Det var i dette området at kong David regjerte. Bydelen har derfor vært viktig i gammel tid som administrasjonssted. Funnet er gjort i dette «regjeringsstrøket».
–Funnet av seglene i Davids by indikerer at byen har vært i en skrøpelig forfatning. Det er gjort anstrengelser for å gjenoppbygge de administrative myndigheter til det normale. Innbyggerne har dels benyttet hus som var ødelagt, mener arkeologene Gadot og Shalev.
Det store stemplet er åtte centimeter. Det er trolig inngravert på et tykt, gammel leirskår. Bak var det håndtak slik at man trolig kunne stemple store krukker, for eksempel med fødevarer som skulle eksporteres. Det mindre dobbeltstemplet på 4,5 centimeter er mer forseggjort. Det har sannsynligvis bilde av en konge som sitter på en stor stol med en eller to søyler foran seg, de er symboler som representerer avgudene Nabu og Marduk, het det i pressemeldingen.
Fiskemarked
Like ved seglene er det funnet en stor mengde fiskebein i en persisk bygning. Dette betyr trolig at det har vært et fiskemarked.
–Jerusalem ligger på innlandet. Det har ingen fiskeressurser i nærheten. Dette betyr at handelen er kommet i gang. Det faktum at folk spiste fisk, er et tegn på at man har forsøkt å gjenoppbygge Jerusalem. Byen kan ha vært liten og svak, men det var et styre, og byen fikk tilbake sin bystatus, skrev avisen Haaretz.
Nettstedet «Watch Jerusalem Brief» skrev at man finner fordømmelse av salg av fisk på sabbaten (Nehemias 13, 16). Fiskeporten er også nevnt i Nehamias 3, 3 og 12, 39.
Profetiene frem
Daniel var en profet som levde på kong Nebukadnesars og Kyros’ tid i Babel. Han hadde en meget høy posisjon under begge kongene. Daniel utmerket seg fremfor alle andre fordi han kunne tyde drømmer.
Nebukadnesar fikk en merkelig drøm om en bildestøtte av et menneske. Hodet var av gull, brystet og armene av sølv, buken og hoftene av kobber og føttene dels av jern og leire. En stein ble revet løs. Den traff billedstøtten og knuste den.
Dette er ifølge Daniel et bilde på det som skal skje. Det kommer fire verdensriker før Messias kommer og oppretter tusenårsriket. De fire verdensriker er først det babylonske, som sendte jødene i utlendighet. Det andre riket er det medo-persiske som sendte jødene hjem til Sion. Det tredje imperiet er det greske under Alexander den store og til slutt Romerriket (Daniel 2).
Johannes’ åpenbaring 1, 19 taler i endetidsprofetiene om det som han så, det som nå er (Romerriket), og det som skal komme etter dette.
Dette er riket som var og ikke er, men kommer tilbake som Antikristens rike. Det blir knust av Messias som oppretter tusenårsriket.