Av Vidar Norberg
Den norgesberømte merkevaredesignet på Joikakaker skal endres. For det har satt sinnene i kok hos noen samer som mener det er diskriminerende etter rundt 60 år i handelen.
–Tidene har forandret seg siden Joika først ble lansert. Ord og grafiske uttrykk som var dagligdags den gang, oppleves annerledes i dag, og det er riktig avgjørelse å endre oss i takt med dette. Vi har hatt en veldig god samtale med Samerådet og Sametinget, sier merkevaredirektør i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs, i en pressemelding som ble gjengitt i Nettavisen og Nordlys.
Det er blitt en motesak å føle seg såret, diskriminert og trampet på. Noen ønsker nok også å føle seg som et offer for et eller annet. Det gir mer publisitet for en kjendis eller to. Kanskje også god gruppefølelse. Vi og de andre. Som diskriminert kan man dessuten påkalle statens trøst, hjelp og støtte.
Tenk om det danske kongehuset skulle protestere over at en pose med drops ble solgt som «Kongen av Danmark» i kiosker og butikker. Men kongehuset i Danmark har sikkert nok selvfølelse til å klare dette.
Joikakakene smakte jo aldri særlig godt. Ifølge ryktene var det ikke så mye reinkjøtt i dem heller. Nortura kunne like gjerne stanset kjøttkakeproduksjonen. For det var blekkboksen og navnet Joikakaker som slo an, selv om smak og behag som kjent ikke kan diskuteres.
Dronningen av Danmark kunne sikkert hatt grunn til å protestere på at sukkervann og litt anis fikk navnet Kongen av Danmark, men de dropsene var jo nesten litt gode når man som barn fikk et drops.
I vårt naboland, Finland, er det like ille eller like bra – alt etter som hvilket ståsted man har. Der kalles pinneisen eskimo. For det er jo kaldt i «eskimo-land». Men nå er også eskimo blitt diskriminerende. Den kjente sjokoladefabrikanten Fazer har en liten sjokoladebit pakket inn i søtt papir med påskriften geisha. Det er etter sigende japansk, og det er visst noen som føler seg diskriminert eller lurt. I Finland het den finske utgaven av kokosbollen «negerkyss» (Neekerinsuukko) fordi den var dekket av mørk sjokolade og hvit inni. Det ble visstnok også forbudt.
Den gamle rare fiskeren med sydvest som reklamerte for Tidemanns tobakk, ble erstattet med en advarsel mot selve produktet. Kanskje burde noen kreve endring av navnet på de norske sigarene som kalles «Sorte Mand». Man kunne jo forby navnet «finnebiff», men da er jo en av grunnene for spise middag på Suolovuopmi fjellstue borte. I disse tider hives og rives statuer av alt fra Churchill til Columbus. Det kommer neppe til å gi bedre liv og gode kår for folk som protesterer. Det sies at navnet skjemmer ingen, men du kan skjemme navnet.
–Vi ser at stadig flere store selskaper, både i Norden og internasjonalt som bruker urfolks kulturer i sine produkter, nå endrer sine produkter til en mer sensitiv og tidsrettet fremstilling. I en tid hvor vi i verden nå har lært mye om hverdagsrasisme, er vi svært glade for at Nortura nå tar del i denne globale bevegelsen, sier Christina Hætta, leder av kulturavdelingen i Samerådet.
Nå som alt er så politisk korrekt, er jo Joikaboksen visstnok blitt erstattet med papp og plast for å bli mer miljøvennlig eller politisk korrekt. Pakningen kan da vel heller ikke være like holdbar som hermetiserte Joikakaker på boks som man har på hytta eller i kjelleren til påkomne tilfeller.
Den gamle Joikaboksen var genial! Den må vel snart bli et samleobjekt. På museum bør den i alle fall komme. Man får bare håpe at alle som har satt pris på en boks Joikakaker, ikke blir stemplet som hverdagsrasist når historien en gang skal skrives.