Vi sier nei til rutekutt og endringer i forutsetninger for hurtigbåtrutene i Gamvik, Måsøy, Hammerfest, Hasvik, Alta og Loppa kommuner som fylkesrådet i Troms og Finnmark har lagt fram for fylkestingets møte 16.-19. juni.
Vi tar sterk avstand fra måten en legger opp til disse endringene. Det er ikke gjennomført noen høring. De berørte bygder og kommuner har ikke fått noen muligheter til å gjennomgå forslagene og komme med innspill i prosessen. Vi forstår behovet for innsparinger, men stiller spørsmålstegn ved om innsparingseffektene ved disse forslagene er reelle og om ikke en da burde se på hele hurtigbåtopplegget i disse områdene. Gjerne sett i sammenheng med bussruter og parallellkjøring med båt.
Vi reagerer meget sterkt på det vi vil kalle direkte hemmelighold både av passasjertall og godsmengde totalt og på de enkelte steder, og innholdet i selve totalkontrakten med Boreal. All slik informasjon skal være offentlig i henhold til offentlighetsloven og lov om offentlige anskaffelser.
Forslaget er ikke i tråd med fylkeskommunens vedtatte regionale samferdselsplan (2014-23) for å sikre lokalbefolkninga et rutetilbud for person- og godsfrakt til fylkets lokalsamfunn. Fergetakst for alle må opprettholdes. For hurtigbåtenes del gjelder dette særlig for de lokalsamfunn som ikke har noen reelle alternative kollektivtilbud.
For mange av de anløp som berøres i kuttforslaget så er dagens tilbud i hovedsak basert på signalanløp. Det vil si at anløp er knytta til faktisk bruk av tilbudet. På flere av stedene er det i dag oppegående næringsliv som er helt avhengig av hurtigbåtene (f.eks. Langstrand på Sørøya, Sandland i Loppa og Loppa øy. Alle de berørte kommuner utvikler turisme/fritid/turstier som grunnlag for næringsvirksomhet. Et eksempel er turstien Sørøya på langs. Denne har allerede skapt betydelig aktivitet. Kutt i anløp på steder i tilknytning til denne vil svekke innholdet i tilbudet i tursammenheng. På veiløse steder bor også fiskere som leverer verdifullt råstoff til lokal fiskeindustri.
Fylkesrådets forslag bryter ned et rutemønster der hurtigbåten er den eneste forbindelsen med omverdenen.
Bygdelag har sendt inn detaljert informasjon til fylkesrådets partier om passasjertall, aktivitet og faktisk bosetting på de berørte steder. Møtet viser til denne informasjonen. Vi er av den klare oppfatning at det må finnes andre inndekningsforslag for de kutt i tilbudet enn det fylkesrådet innstiller på. Under forutsetning av at fylkestinget avviser eller utsetter vedtaket, inviterer vi fylkestingets representanter sammen med partienes gruppeledere og ta seg tiden og besøke og se våre livskrafte samfunn.
Vi ber fylkestingets representanter å avvise fylkesrådets innstilling.
Vi krever at en gjennomfører en høringsprosess med berørte kommuner og lokalsamfunn og gjør vedtak som bygger på et korrekt og helhetlig saksgrunnlag.
Langstrand
Skarvfjordhamn og Hønsebyvik bygdelag
Hakkstabben og Altneset
bygdelag
Revsnes bygdelag