(31.03.2020): Sterke krefter jobber nå for fullt for å få jernbane til Tromsø, med sidearm til Harstad. I dag stopper Nordlandsbanen i Fauske, mens Narvik har togforbindelse via Kiruna i Sverige. Det rimeligste og raskeste alternativet vil altså være å fortsette nordover fra Narvik, og så ta strekninga mellom Fauske og Narvik som et eget prosjekt, skriver Sagát på lederplass.
Totalt er utbygging av jernbane frem til Tromsø kostnadsberegnet til noe mellom 113 og 120 milliarder kroner. Nå mener to av fagspesialistene som var med på utredninga, at dette prosjektet kan gjøres inntil 40 milliarder kroner billigere.
Dess billigere prosjektet kan gjøres, dess mer realistisk blir det. Sjøl om også en kostnad på mellom 80 og 90 milliarder kr er uhorvelig høy, er det «småpenger» i forhold til det som brukes i kjølvannet av koronakrisen.
Vi ser helt klart at det vil være svært positivt for Harstad og Tromsø å få jernbane. Samtidig synes vi det er en direkte tilsnikelse at jernbane til Tromsø presenteres som Nordnorgebanen.
Her må man være etterrettelig og si at dette er Tromsøbanen. Skal man snakke om en nordnorgebane, må dette innbefatte jernbane helt frem til Kirkenes. Alt annet vil være en direkte bløff.
For de østlige og midtre deler av Finnmark vil det trolig være mer realistisk med en jernbanetilknytning via Finland. I dag går den finske jernbanen til Rovaniemi og videre nordøstover til Kemijärvi, der den stopper.
Kostnadene ved å bygge jernbane i innlandet vil av topografiske grunner trolig være vesentlig lavere enn i et norsk kystlandskap. Samtidig reiser dette også vesentlige problemer i forhold til reindrifta og viltet.
Erfaringene med Nordlandsbanen skremmer i så måte kraftig. Her har togene blitt rene drapsmaskiner både for rein og elg, uten at man har klart å få effektive løsninger.
Et vilkår for å bygge jernbane i viktige reindrifts- og viltområder må således være at man løser det evige problemet med togpåkjørsler. Et viktig ledd i dette vil være å ha en gjensidig dialog med reindrifta, viltforvaltninga og Sametinget.
Men uansett vil vi ha oss frabedt at Tromsøbanen presenteres som Nordnorgebanen. Her må man være ærlig og kalle en spade for en spade.