(FFK, 16.12.2019): Alta rutebåtterminal ble offisielt åpnet mandag. Terminalen har vært i bruk en stund til transport av biler. Nå er den åpnet for persontransport.
Det var godt oppmøte for å høre taler fra hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune Geir Ove Bakken og ordfører Monica Nilsen i Alta. Kombibåtkaia ble offisielt åpnet med kutting av snor, som Bakken stod for med god hjelp av ordføreren i Alta. I talen la Bakken vekt på at fylkeskommunen legger til rette for bolyst og næringsutvikling.
–Det er en viktig del av vår samfunnsutviklerrolle å få på plass slike anlegg som vil gi et god tilbud til distriktene og de uten fastlandsforbindelse. Vi har fått et flott anlegg bestående av en hurtigbåtkai, venteskur, bussholdeplass og parkeringsplasser. Alta kommune har bidratt med masser til utfylling og transport. Samarbeid er viktig ved slike etablering, og det har vi her fått til, sier Bakken.
Kaia skal gi et bedre tilbud til anløpsstedene i Altafjorden og Loppa ved at biler og gods kan kjøres av og på i stedet for å bli heist med kran, og den vil ha en beredskapsfunksjon ved stengt veg og under vedlikeholdsarbeid på andre kaier.
Planleggingen av kombibåtkaiene startet i 2016, og kaiene sto ferdig desember 2018. Anlegget har kostet cirka 20 millioner kroner. Anlegget består av både fergekai for kombibåt, flytekai og venteskur. Flytekaia fungerer også som tilleggskai for kombibåt. Venteskuret er en ny standardmodell utviklet spesielt for Finnmark fylkeskommune. Alta Havn KF skal drifte anlegget. Alta Havn KF skal drifte anlegget.
HR Prosjekt har hatt prosjektledelse og byggeledelse. HAK Entreprenør har vært hovedentreprenør. Coast Innovation har levert fergebroen. Marina Solutions har levert flytekaia. Ivest Consult og Rambøll har utført prosjektering. Agraff Arkitektur har tegnet venteskuret. En rekke Alta-selskaper har vært involvert som underentreprenør eller til andre, mindre oppgaver.
Alta Havn og Boreal Sjø har vært involvert i planleggingen. Alta kommune har stilt området til rådighet og bidratt med utfyllingsmassene.
–Vi har fått et spennende og godt anlegg. Boreal Sjø har brukt kaia som eksempel til etterfølgelse i andre prosjekter, særlig i forhold til fendringa. Når vi spør dem hvordan vi skal bygge andre steder, svarer de «vi vil ha det slik som i Alta», avslutter Bakken.