(06.08.2019): Norge har eksportert 164.000 tonn sjømat til en verdi av 7,8 milliarder kroner i juli. Det er en volumnedgang på seks prosent og en verdivekst på 11 prosent eller 768 millioner kroner målt mot samme periode i fjor, skriver Norges sjømatråd i en pressemelding.
Hittil i år har Norge eksportert 1,4 millioner tonn sjømat til en verdi av 59 milliarder kroner. Eksportvolumet har falt med 11 prosent, og verdien har økt med sju prosent eller 3,9 milliarder kroner fra samme periode i fjor.
–Veksten i eksportvolumet av laks i juli, kombinert med økte priser, er den viktigste årsaken til at verdien av norsk sjømateksporten har vært høy i juli måned, sier Paul T. Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd.
–Sjømateksporten svinger med sesongene og normalt er juli den svakeste eksportmåneden. For eksport fra fiskeriene var juli 2019 den nest høyeste juli måned noensinne, med en eksportverdi på 1,7 milliarder. Dette er fem prosent høyere enn i fjor, og en halv prosent lavere enn i juli 2015, som var rekordåret for fiskerisektoren.
–For havbruk var eksporten på til sammen 6,2 milliarder kroner, noe som er rekord for juli måned. 78 prosent av den totale sjømateksporten i juli kom fra havbruk, sier Paul T. Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd.
Norsk laks
Norge har eksportert 90.700 tonn laks for 5,8 milliarder kroner i juli. Det er en volumøkning på fire prosent og en verdiøkning på 11 prosent eller 584 millioner kroner fra juli i fjor.
Hittil i år har Norge eksportert 595.000 tonn laks for 40,3 milliarder kroner. Volumet har økt med fire prosent, mens verdien økte med sju prosent eller 2,5 milliarder kroner fra samme periode i fjor.
Gjennomsnittsprisen for hel, fersk laks i juli måned var 59,55 kroner per kilo mot 56,38 kroner i juli i fjor. Polen, Frankrike og Danmark var de største markedene for laks i juli.
–Etterspørselen etter laks fortsetter å øke. Størst vekst har det vært i eksporten til Asia. Dette er hovedsakelig drevet fram av en bedret markedsadgang til det kinesiske markedet. Det har ført til at norske eksportører har vært i bedre stand til å utnytte potensialet som er i dette markedet, sier Paul T. Aandahl.