(03.06.2019): Finnmark fylkeskommune mottok ingen akseptable tilbud på anbudskonkurransen for drift av fergesambandet Kongshus – Mikkelsby. I forsøk på å skape konkurranse om driften, inviteres nå rederiene til å komme med innspill, skriver Finnmark fylkeskommune i en pressemelding.
Samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi i Finnmark fylkeskommune sier at bestillingen fra fylkestinget for å sikre fergedrift fram til 2025 står fast, og det arbeides med å finne løsninger som kan avhjelpe øya i den perioden det vil ta å gjennomføre et nytt anbud og få en lovlig kontrakt på plass.
– Vi har både et nasjonalt lovverk og ESA som vi må forholde oss til. Det er viktig for oss å følge spillereglene. Det enkleste ville vært å inngå en direkte avtale med rederiet som allerede seiler der, men det har vi selvfølgelig ikke lov til, sier Holm-Varsi.
I et forsøk på å skape konkurranse på sambandet, sendes konkurransegrunnlaget på nytt ut i Doffin/TED denne uka, som en høring til ferjerederiene.
– Vi håper deres innspill til hvordan en konkurranse skal legges opp, vil føre til at vi kan utarbeide et godt konkurransegrunnlag, som deretter kan sendes ut i markedet som en ny konkurranse, sier samferdselssjefen.
Rederiene gis en måned til å komme med innspill, og så håper vi at vi har en ny anbudskonkurranse klar i løpet av sommeren, avslutter Holm-Varsi.
Årøya er den største øya i Altafjorden. Kong Christian IV anla blokkhuset Altenhus på Årøya i 1610–11 som et tiltak under Kalmarkrigen, til forsvar mot svenske ambisjoner for Finnmark. Festningen var korsformet, 22-23 meter lang og bred og var omgitt av jordvoller og palisadeverk. Festningen ble brukt som lokalt fengsel og tingsted utover 1600-tallet. Den første kirka i Alta ble bygd på Årøya i 1694, antagelig av materialer som svenskene bragte til utløpet av Altaelva. Kirka ble flyttet til Talvik i 1705, nærmere fjellsamenes sommerbosteder, skriver Wikipedia.