Finnmark fylkeskommune overtok 10. mai et nytt kaianlegg for bilførende hurtigbåter i Bukta industri- og kommunikasjonsområde i Alta, skriver Finnmarks fylkeskommune i en pressemelding.
Kaia skal gi et bedre tilbud til anløpsstedene i Altafjorden og Loppa ved at biler og gods kan kjøres av og på i stedet for å bli heist med kran, og den vil ha en beredskapsfunksjon ved stengt veg og under vedlikeholdsarbeid på andre kaier.
Finnmark fylkesting har satt av 11 millioner kroner til prosjektet, i tillegg til at det er benyttet overskuddsmaterialer fra et annet prosjekt.
Oppstillingsområdet for kaia er plassert på en ny fylling i sjøen, og det er benyttet flytende fergebro og tilleggskai. Det er også oppført en ny parkeringsplass, og i løpet av sommeren 2019 vil det komme et nytt venteskur.
Det er Alta Havn KF som skal stå for driften av det nye kaianlegget, som tas i bruk så snart brukstillatelse gis av Alta kommune. Snelandias hurtigbåter vil da anløpe den nye kaia, og fylkeskommunen vil gå ut med nærmere informasjon om dette slik at reisende vet hvilken kai de skal møte opp ved.
HAK Entreprenør AS har vært hovedentreprenør for prosjektet. Fergebroen er levert av Coast Innovation AS, og tilleggskaien av Marina Solutions AS. Ivest Consult AS og Rambøll Norge AS har stått for prosjektering, og Alta kommune har bidratt med løsmasser til utfyllingen. HR Prosjekt AS har hatt prosjektledelse og byggeledelse på oppdrag for byggherre Finnmark fylkeskommune.