Av Vidar Norberg
(NYTT, 31.03.2019): Israelske arkeologer har funnet et 2600 gammelt segl som tilhørte Netan-Melek i Jerusalem. Navnet er nevnt én gang i Bibelen som kong Josias hoffmann.
Det er første gang i historien at det er funnet noe som bærer hoffmannens navn. Han står omtalt i 2. Kongebok:
«Han (Josia) tok bort de hestene som Judas konger hadde innviet til solen, tett ved inngangen til Herrens hus, ved hoffmannen Netan-Meleks kammer i Parvarim. Og solens vogner brente han opp med ild.» (2. Kong. 23, 11)
–Mange velkjente segl og stempler er ikke fra arkeologiske utgravninger, men fra antikkmarkedet. Dette funnet fra en klar arkeologisk utgravning som kan dateres, er derfor meget spennende, sa professor Yuval Gadot ved Universitetet i Tel Aviv og dr. Yiftah Shalev fra Israels antikkmyndighet, ifølge en pressemelding fra Israels antikkmyndighet.
Det er et bittelite segl, men et stort arkeologisk funn som vekker oppsikt. Seglet ble funnet i utgravningene på den gamle parkeringsplassen Givati i Davids by, like nedenfor Møkkaporten i Jerusalem. Der graver arkeologer fra Israels antikkmyndighet og universitetet i Tel Aviv etter skjulte skatter fra en fjern fortid.
Ifølge professor Yuval Gadot ved Universitetet i Tel Aviv og dr. Yiftah Shalev fra Israels antikkmyndighet er seglet funnet inne i det som har vært et stort toetasjes offentlig bygg. Det ble trolig ødelagt da babylonerne raserte Jerusalem i år 586 f.Kr. Det er funnet rester etter brent ved, potteskår og annet som forteller at det er ødelagt under en enorm hete. Et gulv med fargerike fliser har styrtet ned i et annet.
–Dette er gulvene som Josias skrivere gikk på, sa arkeolog Oded Lipschits fra Universitetet i Tel Aviv, til Haaretz.
–Den brente bygningen bekrefter det vi vet om den babylonske ødeleggelsen fra Bibelen og fra andre lignende steder rundt om i byen, sa Gadot.
Og i dette ødelagte praktbygget lå det lille, tynne seglet på én centimeter fra bibelsk tid.
Det tok de to arkeologene bare noen minutter å lese den gamle hebraiske teksten på seglet. Der står det «til Netan-Melek kongens tjener».
Dr. Anat Mendel-Geberovich ved Det hebraiske universitets senter for studier av gamle Jerusalem tydet teksten. Hun forteller at tittelen kongens tjener (eved HaMelek) ofte brukes i Bibelen for å beskrive en høyere tjenestemann som står kongen nær. Hun sier han var kjent, og det var derfor ikke nødvendig å bruke hans etternavn.
–Selv om det ikke med hundre prosent sikkerhet er mulig å si at dette er den Netan-Melek som er nevnt i Bibelen, så var han eier av et segl, og det er umulig å ignorere forbindelsen som knytter dem sammen, sa Mendel-Geberovich ifølge en pressemelding fra Israels antikkmyndighet.
Seglet ble i gamle dager benyttet for å signere pergament. De skriftene har ikke overlevd fremmede hærer og branner i det gamle Jerusalem. Men seglet som er laget av leire, er bevart og er et bevis på korrespondansen som en gang var.
Potteskår og ødelagte bygg forteller en historie fra det første templets tid. Kong Josia styrte rundt 350 år etter kong David som erobret Jerusalem og gjorde den til hovedstad for det jødiske folk.
Kong Josia var en gudelig og god konge som tok vare på Herrens ord forteller 2. Kongebok.
«Josia var åtte år gammel da han ble konge, og han regjerte trettien år i Jerusalem… Josia gjorde det som var rett i Herrens øyne, og vandret helt og fullt på sin far Davids vei. Han vek ikke av verken til høyre eller til venstre.» (2. Kong. 22, 1–2)
I sitt 18. regjeringsår begynte han arbeidet med å restaurere templet i Jerusalem. Da fant ypperstepresten Hilkia «lovboken», som kan ha vært 5. Mosebok. Det førte til at reformasjonen skjøt fart under kong Josia. Han avskaffet hedenske vederstyggeligheter, som avgudsofringer, og ville gjenopprette den opprinnelige tempeltjenesten med blant annet påskefeiring. I Bibelsk oppslagsbok blir det avvist at Josias hensikt med å avskaffe avgudsofringen var å sentralisere all kultus til Jerusalem. Josia falt i et slag ved Megiddo. (2. Kong. 23, 29)
Det ble i utgravningen også funnet et segl i blå sten. Det har innskriften «tilhører Ikar sønn av Mattanja».
–Mattanja finnes både i Bibelen og på segl. Ikar var hittil ukjent som navn, litterært betyr ikar bonde, sa Mendel-Geberovich.
Det er et historiens ugjennomtrengelige slør over dette seglet, men det har trolig vært en betydningsfull mann som har hatt sitt eget segl.
Seglene fra det første templets tid ble funnet av Ayyala Rodan og Sveta Pnik.