Av Vidar Norberg
(Nytt): Paven i Den romersk-katolske kirke og storimamen ved verdens største islamske universitet, Al-Azhar i Egypt, har undertegnet en felles erklæring om at alle som tror på Gud, må arbeide sammen for brorskap og fred. Paven mener at islam og andre religioner er villet av Gud i sin visdom.
Den arabisk-kristne pastoren DJ Farag i Calvary Chapel Kaneohe på Hawaii mener dette handler om den store verdensreligion som Åpenbaringen taler om.
Den messianske jøden Amir Tsarfati i Behold Israel i Israel antyder at Den romersk-katolske kirke tar form som en verdensreligion.
Tidligere var det ikke uvanlig at både pinsepredikanter og lutherske lekfolk talte om skjøgekirken som de mente var Den romersk-katolske kirke i endetiden (Johannes’ åpenbaring 17).
Professor emeritus Bernt Torvild Oftestad fra Det teologiske menighetsfakultet skriver i Dagen at paven avviker fra katolsk lære om kirkens forhold til ikke-kristne religioner.
Erklæring om Gud og Allah
Pave Frans ble ønsket velkommen av sjeik Mohammed bin Rashid al-Maktoum og kronprins Mohammed bin Zayed Al-Nahyan da han ankom Dubai den 4. februar 2019. Over 120.000 kom til pavens messe i Zayed sportsarena i Abu Dhabi som er hovedstaden i De forente arabiske emirater. Blant dem var flere tusen muslimer samt fremmedarbeidere fra Filippinene og India. Paven skal ifølge Reuters fremme fred og religiøs dialog. Dette var første gang en romersk-katolsk pave besøkte den arabiske halvøy.
Pave Frans og den sunnimuslimske storimam Ahmad Al-Tayyeb ved det islamske universitetet Al-Azhar i Egypt undertegnet felleserklæringen i De forente arabiske emirater den 4. februar. Den fikk tittelen «Et dokument om menneskelig brorskap for verdensfred og å leve sammen.»
Hvem som er sann Gud sier ikke paven og imamen noe om. Hverken den jødiske JAHVE eller Allah er nevnt ved navn i teksten som er lagt ut fra Libreria Editrice Vaticana. Navnet Jesus er ikke med i erklæringen fra pave og storimam. Men de sier at det første og viktigste målet for religioner er å tro på Gud. Både pave og imam ønsker således å løse verdens problemer med broderlig samarbeid.
–Det er et dokument som inviterer alle personer som har tro på Gud og menneskelig brorskap, om å forene seg og arbeide sammen, slik at det kan tjene som guide for fremtidige generasjoner for å fremme en kultur av gjensidig respekt og forståelse for den guddommelige nåde som gjør alle mennesker til brødre og søstre.
–Vi som tror på Gud og det endelige møtet med ham og hans dom med basis i vårt religiøse og moralske ansvar og gjennom dette dokument, kaller på oss selv, på våre ledere i verden så vel som arkitektene for internasjonal politikk og verdensøkonomi til å arbeide iherdig for å spre en kultur av toleranse for å leve sammen i fred; gripe inn så tidlig som mulig for å stoppe utgytelser av uskyldig blod og få slutt på kriger, konflikter, miljøforfall og det moralske og kulturelle forfall som verden nå opplever, går det frem av teksten.
Paven og storimamen kaller videre både intellektuelle, filosofer, religiøse figurer, kunstnere, mediefolk, menn og kvinner med kultur i hele verden til å gjenoppdage verdiene i fred, rettferdighet, godhet, det vakre, menneskelig brorskap og sameksistens for å få bekreftet viktigheten av disse verdier som et anker til frelse for alle og fremme det overalt.
–Frihet er en rett for enhver person: hvert individ nyter trosfrihet, tanke-, uttrykks- og handlefrihet. Pluralisme og mangfoldighet i religion, farge, kjønn og språk er villet av Gud i hans visdom, slik han har skapt mennesket. Denne guddommelige visdom er kilden som gir rett til trosfrihet og frihet til å bli annerledes…
Messiansk reaksjon
Den messianske jøden Amir Tsarfati i «Behold Israel» i Galilea mente at både pavens besøk i Dubai og brorskapsbrevet var meget uvanlig.
–Dette var det aller første besøk av en pave på Den arabiske halvøy. Dette forteller hvordan pavens institusjon får mer momentum som en verdensreligion.
–Det er en oppfordring til en økumenisk anstrengelse for at alle veier leder til Gud, at Gud aksepterer alt. Det er ikke én veg, én sannhet, ett liv. Og det er interessant at Jesus ikke er nevnt, men alt annet. Det alene kan fortelle hvilken forbløffende tid vi lever i nå, sa Tsarfati.
–Vi så hvordan paven og imamen signerte en pakt som i hovedsak ikke nevnte Jesus i det hele tatt eller Israels Gud. De tror at alle veier leder til Gud, at du bare trenger å være en god person, islam er en fredens religion og kristendommen trenger ikke Jesus. Vi ser for oss dannelsen av en verdensreligion.
Tsarfati mente at det også går mot en verdensregjering som har kilmaforandring som øverste sak.
Kristen reaksjon
–Det var ikke bare et historisk møte, men også profetisk fordi det var pavens første møte på Den arabiske halvøy. Paven kalte møtet «en ny side i forholdet mellom religioner», sa pastor J.D. Farag i Calvary Chapel Kaneohe på Hawaii og derfra sendes hans møter ut på youtube.
Han påpekte at paven og storimamen signerte en tekst som kalte på fred i nærvær av globale ledere, fra kristne katolikker, islam og jødedom samt andre religioner. Farag viste til at det ble sagt at «Om vi troende ikke er i stand til å utveksle håndtrykk, omfavne hverandre, kysse hverandre eller be, vil vår tro bli nedkjempet.» I tillegg til signeringen hadde paven ifølge Farag et privat møte med Abu Dhabis kronprins Mohammed bin Zayed Al-Nahyan som senere sendte ut følgende twitring: «Vi drøftet forbedret samarbeid, konsolidering av dialogen, toleranse og menneskelig sameksistens samt viktigheten av initiativer for å oppnå fred, stabilitet og sikkerhet med utvikling for folk og samfunn.»
–Det er meget alvorlige problemer når man søker etter sameksistens mellom kristendom, islam og jødedom. Dette handler om den kommende verdensreligion som Åpenbaringen taler om. Den vil komme under Antikristens styre i den sju år lange trengselstiden. Den går inn for én verdensreligion, en verdensøkonomi og en verdensregjering, sa Farag.
Islamsk troslære
–Mange kristne har trodd løgnen fra løgnens far om at kristne og muslimer ber til den samme Gud. Sannheten er at kristne og muslimer ikke tilber den samme Gud. Islam er en falsk religion. Muhammed er en falsk profet. Allah er en falsk gud, sa DJ Farag.
Farag ble født i Beirut. Mor var palestina-araber og far fra Egypt. De immigrerte til USA i 1963. Under et møte i menigheten på Hawaii gikk han igjennom litt av det Koranen sier om islam.
–Alle troende – ta ikke kristne og jøder som venner. De er venner av hverandre. De av dere som gjør dem til sine venner, er en av dem. Allah leder ikke urettferdige mennesker. (Koranen 5, 54)
Farag leste også fra Koranen 47, 4 og påpekte at det er litt ulike oversettelser. Men en av dem sier ifølge pastoren at når man møter vantro (bokens folk – jøder og kristne) – så slå deres nakker, halshugg dem. Så når du har slaktet stort blant dem, så knytt beina tett sammen, sett dem fri ved nåde eller ved løsepenger til krigens byrde avsluttes.
–Koranen 5 ,33 sier at den eneste løsningen for alle som går til krig mot Allah og hans budbringer og strever etter korrupsjon i landet, vil være at de blir drept, korsfestet eller at hender og føtter blir kuttet, eller at de blir utvist av landet.
–Dette er sataniske vers. Dette er islam. Det er over 120 slike vers som beordrer sanne muslimer til å drepe kristne og jøder, sa Farag.
I sitt oppgjør med brorskapsavtalen mellom paven og storimamen viste Farag til Jesu eget ord som ikke åpner for flere religioner.
«Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.» (Joh. 14, 6)
–Hvordan kan folk bli så godtroende og tro at man kan ha sameksistens med religioner. Svaret finner vi i 2. Tess 2, 9–12):
«Den lovløse kommer etter Satans virksomhet med all løgnens makt og tegn og under. Det skjer med all urettferdighetens forførelse blant dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunne bli frelst. Derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, for at de skal bli dømt, alle de som ikke har trodd sannheten, men hadde sitt behag i urettferdigheten.»
Farag fortsatte med opplesning fra Den lille bibel:
«For så har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved Ham. Den som tror på Ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn». (Joh. 3, 16–18).
DJ Farag hadde en mor som uvitende benyttet ordet Allah når hun leste den aronittiske velsignelsen over ham fra 4. Mos. 6, 24–26. Selv byttet Farag ut navnet Allah med Jesus.
–Gud er oversatt med Allah i arabiske bibler. Det er satanisk fordi det har fått folk til å tro at Allah er synonymt med Gud.
–Allah er ikke den samme Gud som Jehova. Vi kan ikke omfavne eller be med noen som ikke vil tilbe den sanne levende Gud.
–Noen sier at paven prøver å bygge broer. Istedenfor sameksistens med muslimer må vi gi muslimene evangeliet om frelse, også for muslimer. Det er store masser av muslimer i Midt-Østen som søker og finner Jesus i dag, sa DJ Farag.
Strider mot læren
I en kronikk i Dagen skrev professor emeritus Bernt Torvild Oftestad fra Det teologiske menighetsfakultet at paven avviker fra katolsk lære. Oftestad gikk over fra lutherdom til katolisismen for en del år siden.
–Når underskriverne så påpeker storheten i troen på Gud, som forener adskilte hjerter og løfter menneskets sjel, så må man spørre om det er en monoteistisk tro man har i tankene. Men det blir vanskelig både for paven og imamen. For det er nettopp monoteismen som setter skiller mellom muslimer og kristne. «Gud har ingen Sønn,» hevder islam. Kristen monoteisme står altså ikke til troende ifølge muslimene, på grunn av den kristne treenighetslæren, skriver Oftestad.
–At paven tildekker skillet og konflikten mellom kristendom og islam for å utvikle et broderlig fellesskap til sikring av freden, er meget betenkelig. Men verre blir det når han hevder at islam og andre religioner er villet av Gud. «The pluralism and the diversity of religions (…) are willed by God in His Wisdom, through which He created human beings.»
–Paven avviker fra katolsk lære, slik den blant annet er nedfelt i deklarasjonen Nostra Aetate fra Vaticanum II om kirkens forhold til ikke-kristne religioner. Deklarasjonen handler først og fremst om forholdet til jødene (4), men også om muslimene. Kirken anerkjenner som en virkning av den alminnelige åpenbaring de verdier som kan være i andre religioner – også i islam. Dette er ofte stråler av sannhet som opplyser menneskene. Men stadig gjentar konsilet at det er Kirkens plikt å forkynne Kristus uten svik, Han som er veien, sannheten og livet (Joh.1, 6). I Ham har Gud forsonet alle ting med seg selv (2. Kor. 5, 18f.). I Ham finner mennesket fylden av sitt religiøse liv, skriver Oftestad.
Dokumentet fra pave Frans og storimam Al-Tayyeb har også vakt oppmerksomhet i katolske kretser. På nettstedet til «The Catholic World Report» forklarer dr., førsteamanuensis Chad Pecknold ved Det katolske universitet i Amerika i Washington at uttalelsen må ses i sin rette kontekst.
Skjøgekirken i bibelsk lys
Særlig ordene fra Johannes’ åpenbaring 17, 1–6 er kjent:
«Og en av de syv engler som hadde de syv skåler, kom og talte med mig og sa: Kom, jeg vil vise dig dommen over den store skjøge, som sitter over de mange vann, som kongene på jorden drev hor med, og de som bor på jorden, blev drukne av hennes horelevnets vin. Og han førte mig i ånden ut i ørkenen, og jeg så en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr, som var fullt av bespottelses-navn og hadde syv hoder og ti horn. Og kvinnen var klædd i purpur og skarlagen og lyste av gull og edelstener og perler; hun hadde et gullbeger i sin hånd, fullt av styggheter og av hennes horelevnets urenheter, og på hennes panne var skrevet et navn, en hemmelighet: Babylon, den store, mor til skjøgene og til stygghetene på jorden. Og jeg så kvinnen drukken av de helliges blod og av Jesu vidners blod, og jeg undret mig storlig da jeg så henne.» (Åp. 17, 1–6)
–Johannes’ åpenbaring (17–18) skriver om hvordan skjøgekirken fra Babel forgifter hele jorden, også deres rettskilde – som ikke lenger henter den frigjørende sannhet med den rette frihet og orden for menneskelivet fra Bibelen om enkeltmennesket, familielivet til folkenes liv i nasjoner, skrev Jørgen Høgetvein i Akademi for Kristen Folkeopplysning i Norge IDAG den 16.05.2011.
–Skjøgekirken (kapittel 17) med arven fra Babel som gjennomsyrer den katolske kirke og etter hvert de kirker som driver sin tilnærming og økumeniske samarbeid med henne, er skildret her. Ikke minst mor – barn (Maria og Jesus-barnet), den åndelige femikulten, er sentral og er spredd i forskjellige varianter til store deler av verden. Den omtales slik: «og på hennes panne var skrevet et navn, en hemmelighet: Babylon den store, mor til skjøgene og til stygghetene på jorden». Dette er den åndelige feminisme – som igjen og igjen har ødelagt nasjoner (Se Esaias kapittel 3–4, og Elias om Akab/Jesabel som både Paulus og Johannes’ åpenbaring også har referanse til med sterk advarsel. Her er det mye å skrive om, men vi skal bare nevne menneskehandelen…)
–Dommen kommer for fullt i kapittel 18 i dette uhyrlige system som også driver handel med menneskesjeler. Intet rart at Jesus ble vred når Han så kremmerne – handelsmennene som hadde etablert seg i Tempelet i det «godes» tjeneste og omgjort – som de fleste mammons huler – til røverhuler. I kapittel 18 er handelsfolket og kremmerne utvidet til verdens handelsmenn, som har drevet hor – sviktet Israels Gud – for oljemakten i Midt-Østen, skriver Høgetveit.
Han mener etter det man forstår, at både Romerkirken og Midt-Østens babelmakt (oljemakt) er områtalt i Åpenbaringsboken.
Ser man konturer av en skjøgekirke
Kommentar:
Av Vidar Norberg
Det er oppsiktsvekkende når Den romersk-katolske kirke finner sammen med sunnimuslimer for å skape en bedre verden. Når de begge skriver under på at andre religioner er gudvillet, går tankene lett til profetiene om skjøgekirken. At Abrahams, Isaks og Jakobs Gud sammen med Jesu Kristi navn er utelatt, minner om en antikristelig ånd. Antikristen kommer til å stå frem som en falsk messias som skal forføre hele verden. Da vil en felles falsk religion i folkehavet sikkert være et nyttig redskap. Man er ikke kommet så langt ennå, men pave Frans og den sunnimuslimske storimam Ahmad Al-Tayyeb ved det islamske universitetet Al-Azhar i Egypt viser at det går mot endetid. De undertegnet nylig et borskapsdokument for fred.
Det er betenkelig at både lutheranere, pinsevenner og andre venner finner sammen med pavekirken i økumeniske sammenhenger. Det er forføreriske åndsstrømmer i denne tid. Økumenikken er ikke bare av det gode. Tvert imot. Den river ned stabbesteiner. Økumenikk er som våt tungsnø som presser ned skigarder og åpner for nye åndsstrømninger. Slikt skjer kanskje over tid. Det gjør at tidsåndens gift kanskje ikke merkes før det er for sent.
Det er all grunn til å minne om at Den romersk-katolske kirke fortsatt ber til jomfru Maria. Denne jomfrudyrkelsen er helt ubibelsk. At Den romersk-katolske kirke har sine egne ordninger som for eksempel krever sølibat, er heller ingen bibelsk lære. Og man kan enkelt ved å lese pressen se at det har ført galt av sted der.
Den katolske kirke har en storslagen pomp og prakt. Det er nok enkelte som blir imponert av dette. Men det frelser ikke. Andre har valgt pavekirken etter at lutherske kirkesamfunn har åpnet opp for kvinnelige prester. Begrunnelsen er at man ønsker en katolsk kirke med orden, som blant annet Den norske kirke har forlatt. Og ikke bare dem. I pinseforsamlinger er det også kvinnelige pastorer. Det strider klart mot Guds Ord. Noen føler seg kanskje tiltrukket av en kirke med orden. Men kirken på de sju fjell i Rom kan vise seg å være fundamentet til skjøgekirken en gang i fremtiden. Denne tolkning er ikke av ny dato.
Det romersk-katolske kirke står også klart for erstatningsteologi. De ser over hodet ikke på Israel som oppfyllelse av Bibelens profetier. Katolikkene kaller bare Israel for en politisk enhet. Det er nok ikke for ingenting at kirkens menn har foreslått at Jerusalem skulle være en internasjonal by. Den romersk-katolske kirke ville selv eie byen med Tempelplassen. I gamle dager var jo en pløyd tempelplass et av kirkenes bevis på at jødefolket var forkastet. Når Israel, eller fikentreet, nå blomstrer, blir kirkens Israel-syn gjort til skamme.
Jomfruen, skjøgen og skjøgekirken
Kommentar:
Av Jørgen Høgetveit
(23.01.2008): Bibelen omtaler en rekke steder Israel som en ren jomfru som er fridd ut og ektet av Herren for å gjøre Hans vilje og oppdrag her i verden, men de falt fra Ham igjen og igjen og ble etter hvert en skjøgenasjon ledet av fryktelige konger og presteskap. En utro ektefelle som ga seg over til avgudene – mens Herren igjen og igjen kalte på henne for å få henne tilbake, men hun kom ikke. Til slutt måtte han la henne fare sine egne frafallsveier som førte mot tukt og undergang – slik at bare en rest ble tilbake og ble reddet.
Hun fikk skjøgens forlokkende vesen som er skildret en rekke steder. Verst finner vi det i 5. Mosebok hvor det står om «tempelskjøge» og «skjøgelønn» som Gud sier ikke skal finnes i Herrens hus og blant Israels døtre. «En skjøge eller en kvinne som er vanæret, skal de ikke ta til ekte, – » sier 3. Mosebok 21.
Og hva en skjøge gjør med den de får lokket til utroskap, omtaler Ordsprogene 6, 26 slik: «For en skjøge armer en mann ut like til siste brødleiv, og annen manns hustru fanger en dyr sjel.» Og 7, 26 taler om en kvinnes utseende med «en skjøges klær og med svikefullt hjerte.» Og lenger ute står det at en skal «gi Herren sitt hjerte» og «fly skjøger» – «For skjøgen er en dyp grav og den fremmede kvinne en trang brønn» og «øder sitt gods.» Livet ligger fort i grus.
Alle profetene som kalte jomfru Israel tilbake til Herren, taler om skjøgens vesen og resultatene av frafallet og den makten skjøgen hadde til å trekke folket ut i ulykken. Vi kan bare tenke på David og Batseba og Samson som til slutt ble trøtt av hennes innsmigrende mas og åpenbarte hvor hans styrke lå – og ble ødelagt.
Og skjøgen ble behandlet etter sitt vesen, sier Joel for «de gav en gutt for en skjøge, og solgte en pike for vin, og den drakk de opp.» Profeten Nahum sier om skjøgen at «hun den fagre og trollkyndige skjøge, som solgte folkeslag ved sin utukt og hele slekter ved sine trolldomskunster.» Og ille gikk det også med den fortapte sønn blant skjøger, men han våknet til sist opp og kom seg hjem igjen til farshuset.
Paulus rydder opp med korinterne ved å si dem at troens barn er Kristi lemmer som ikke skal gjøres til «skjøges lemmer» for den som «holder seg til skjøgen, er ett legeme med henne» for da blir man «et kjød». Og Peter taler i 2, 14 om at her er det sterke krefter ute og går for de «har øine som er fulle og umettelig i synd; de forlokker ubefestede sjeler; de har hjerter som er oppøvd i havesyke, de forbannelsens barn!»
Og det hele munner ut i Joh. Åp. 17,1–2–15–16 hvor den store skjøge er Babylon – den frafalne kirke som er «mor til alle skjøgene på jorden» og hersker over store menneskemasser og hadde martyrer under sitt alter, men til slutt møter dommen for hun (19, 2) «som ødela jorden med sitt horlevned, og han krevde sine tjeneres blod av hennes hånd», sier Gud. Hun som forfører hjertene med sitt svikefulle hjerte – det som fremfor alt må bevares.
Hva sier dette oss om skjøgens vesen, hva som skjer med oss om vi ikke kommer oss bort i tide. Og endelig – hva skjer med nasjoner som overgir seg til slikt avguderi og dras inn i hennes trolldomskunster av hennes svikefulle hjerte?
Ja, som den kvinnelige skjøge er kirken også lekker og dragende i sin fremtoning med appell til de menneskelige lyster av mange slag, men går forsiktig og listig fram. Hvis fremtoningen blir grov og rå, vil antagelig de fleste rygge unna i tide, men ikke når forføreriske kunster fra den ytterste klesdrakt til de smidige og forlokkende ordene fra det svikefulle hjertet spiller opp – godt hjulpet av avguderiets trolldomskunster som dypest sett kommer fra Satans avgrunn. I tillegg kommer da de sosiale relasjoner samt dans og vin som sløver sansene og bereder en for den søvndyssende rus hvor det går galt. Frafallet er et faktum.
Slik har skjøgekirken drevet på lenge – helt fra Romerkirkens dage og nå etter hvert med makt i Den norske kirke – på sin forføreriske vei.
Og så presses Gud barn – som vil være tro mot Herren og Hans ord – og samtidig er glad i slekt og venner – opp i den ene vanskelig valgsituasjon etter den andre, for skjøgekirken disponerer det meste av våre grunnleggende møtesteder i livet. Der møter vi dem fra dåpen til konfirmasjon til bryllup og begravelser og i tillegg de faste gudstjenester.
Teologene er dessuten dominerende i den offentlige debatt hvor de fra GT til NT og til våre dager stort sett har drevet sin forførelseskunst overfor Guds sanne barn. Bare les! De hadde Jesus og apostlene størst problemer med, og det samme gjaldt Hans Nielsen Hauge og lekfolket videre framover. Det forteller historien oss. Les historie, ellers er du dømt til å gjøre dens elendighet om igjen!
Og de begynner lyst og vennlig innenfor rammen av DNK som vi alle kjenner. Men så blir viktige symboler som prestedrakten skiftet ut fra den sorte til den lyse og vennlige som ingen tenker så mye over bortsett fra at dette var da pent. Musikken blir mer og mer populær og hyggelig, særlig for de små! Så klapper vi litt for dem – og glemmer at Gud alene skal æres i Guds hus. Så forsvinner botstonen fra liturgien, salmene bygges om smått og pent. Arme syndig menneske med den onde lyst i mitt hjerte – er for dystert. Det er nesten alle enig om.
Men det var og er Sannheten som skulle og skal frigjøre oss – den forlates, men vi har det da hyggelig – ikke sant – og vi må ikke være så kritiske. Dette må vi tåle. Vi må huske at vi sårer andre med slike holdninger. At de sårer oss – tenkes det ikke på og langt mindre på hva man sier i himmelen. Det siste i kirken er at begravelsesliturgien forkynner at presten overlater liket (den døde) i Guds hender. Man aner katolikkenes skjærsild i et slikt totalt ubibelsk utsagn. Det man skulle gjøre, var å tale til forsamlingen om alvoret med døden og de to utganger av livet, men det gjør ikke den hyggelige presten om han skal kunne ha det greitt og gildt blant sognebarna og «bygge broer».
Så arbeider man på å forandre selve kjernen i kirken, Bekjennelsen og Bibelen slik at frelsens budskap blir ytterligere fordreid. Vi har skrevet mye om dette i www.Kommentar-avisa.no og www.afkf.net så jeg gjentar ikke her alt om avtalen med katolikkene om rettferdiggjørelseslæren, kirkesynet og synet på biskopen osv., osv. Vennlig og hyggelig vender mann seg til samarbeid som de kaller økumenikk – men veien peker mot Rom og skjøgekirken, ifølge Skriften. Synkretismen er også på god vei inn i deres lære. Sannheten, veien og livet forsvinner i tåka.
Etter det religiøse frafallet kommer neste trinn, hvor man gir etter på sentrale moralske punkt som noe så forferdelig som å vigsle kvinner og homofile/ lesbiske til kirkelige stillinger, noe som sterkt fordømmes av Bibelen. Og Køhn satt jo i homotoget i Oslo! Jeg sier ikke mer. Man ledes inn – smått og pent under mange slags press, mens de river ned bit for bit og bygger om – og snart sitter man i skjøgens hus, synger og ber med som om det skulle være Gud man lovpriste og ikke avgudene. Gå ut fra henne mitt folk, sier Skriften, men det sier ikke organisasjonslederne og presteskapet. Advarslene høres igjen fra lekfolket.
Endens tid sammenlignes nettopp med slike tilstander – som i Noahs turbulente dager – i Lots dager – eller som de ti jomfruer som alle sovnet inn. Jo visst hadde man det sosialt og hyggelig – men det endte med forferdelse. Tiden her nede er kort – men evigheten er uendelig lang og tar aldri slutt. Guds barn vil hjem og ha alle sine med seg. Det er langt viktigere enn å bli likt og godtatt i de forskjellige sosiale sammenhenger. Det er nettopp av omsorg vi sier og gjør det vi gjør.
Kommentarartikkelen er hentet fra Kommentar-avisa.no. Den ble skrevet i 2008.