Kystvakten får operativt ansvar for statlig slepeberedskap fra 2020. Ordningen skal fortsatt ledes fra Vardø Sjøtrafikksentral, melder Kystverket.
–Kystverket er svært positiv til at Kystvakten nå overtar den operative ivaretakelsen av statlig slepeberedskap, sier Kystdirektør Per Jan Osdal på nettstedet til Kystverket.
I pressemeldingen heter det Kystverket har tatt initiativ til og vært en pådriver for å komme i mål med denne løsningen. Etaten vil fortsatt være ansvarlig myndighet for ordningen og den skal fortsatt ledes fra Vardø Sjøtrafikksentral. Det er det operative ansvaret som skal ivaretas av Kystvakten.
–Noe av det viktigste for Kystverket er at den nye ordningen sikrer en langsiktig modell for ivaretakelse av statlig slepeberedskap, sier Osdal.
Løsningen krever innleie av to ekstra fartøy som fra 2020 bemannes med kystvaktpersonell. Fartøyene vil inngå som en del av Kystvaktens struktur. Den stående statlige slepeberedskapen vil bestå av: KV Harstad, de tre fartøyene i Barentshav-klassen og to tilførte KV-fartøy. Dette betyr at slepeberedskapen vil bestå av seks fartøy, istedenfor dagens fire fartøy. Den nye ordningen vil innfases allerede fra 2019.
–Et annet viktig moment for Kystverket er at de to nye fartøyene som Kystvakten får tilført, også vil bli utrustet med oljevernutstyr, understreker Kystdirektøren.