(08.06.2018): Nye Tana bru er i ferd med å reise seg. Tre tårnelementer er på plass, og med 39 meters høyde har nordtårnet «tatt igjen» dagens bru over Tanaelva, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Snart kommer flere stålelementer fra Polen, og i løpet av sommeren vil tårnet strekke seg ytterligere opp til full høyde på 95 meter.
I første omgang er det imidlertid to store kraner som vil ruve mest i landskapet ved Tanaelva. Den store fagverkskrana skal etter hvert monteres opp til en høyde på 120 meter.
Full anleggsdrift
Anleggsdriften ved Tana bru har nå gått inn i sin mest intensive periode. Mellom 40 og 50 mann arbeider i området, og slik vil det være helt fram mot jul.
Samtidig som tårnene er under bygging, blir de første elementene til selve brua sveiset sammen. Hvert element for brukassen er ca. 15 meter langt, og kommer i fem deler som blir satt sammen til en samlet brubredde på 15 meter.
I slutten av juli starter «monteringen» av selve brua. Det skjer ved at vegelementene monteres sammen og skyves i retning mot elva i posisjon mellom de to tårnene. Denne delen av vegbanen forankres i ballastkassen.
Stålkablene for oppheng av selve brua er under produksjon i Italia, og skal leveres i Tana i løpet av juli og august. Etter hvert som elementene bygges ut over elva blir de festet med kabel til brutårnet. Til sammen skal det monteres 22 kabler.
Bru i rute
Parallelt med brubygginga så skal vegen bygges om i begge endene at brua. I første omgang vil det bygges ei ny rundkjøring på østsida av elva (fiskestang-siden). Her er arbeidet med å grave ut i gang.
Nye Tana bru skal etter planen settes i trafikk på sensommeren 2019. Etter dette vil den gamle brua bli revet.
Det oppsto en forsinkelse i arbeidet etter at den polske stålprodusenten Vistal Gdynia s.a. sto i fare for å gå konkurs i høst, men arbeidet er nå i god gjenge igjen under ledelse av altafirmaet HAK Entreprenør, skriver Statens vegvesen.
FAKTA OM TANA BRU
Byggingen av ny Tana bru startet i januar 2016. Brua skal stå ferdig i september 2019.
Den nye brua blir 260 meter lang og får et hovedspenn på 234 meter.
Dagens E6-bru er fra 1948, er smal og har restriksjoner på maksimal tillatt aksellast.
Kostnadene er beregnet til 578 millioner kroner, inkludert tilgrensende vegnett og gang- og sykkelveger.
Sluttfinansieringen på 302 millioner kroner er inne i nasjonal transportplan 2018-2029.
Den nye brua blir en skråstagsbru med asymmetrisk tårn og sentrisk kabelplan.
Brua skal ligge 100 meter oppstrøms eksisterende bru.
Eksisterende bru skal fjernes.