Av Vidar Norberg
(Jerusalem, 27.03.2018): Gordons Golgata i Jerusalem har rekordhøye besøkstall. Åpningstidene er utvidet. Folk vil se det som mange tror kan være Gravhagen hvor Jesus ble begravd og sto opp.
–I 2016 var det 235.000 som besøkte Gravhagen. I fjor kom det 325.000. I år venter vi 375.000, en økning på 50.000 besøkende dersom ikke noe uventet skjer, forteller direktør Stephen Bridge.
Han er mer opptatt av at Gravhagen satser på kvalitet fremfor kvantitet. Han sier at de ikke forsøker å trekke folk, men mennesker kommer til Gravhagen.
–Vi prøver å gi en så positiv opplevelse som mulig. Vi vil fortelle alle om de gode nyheter om livet, døden og oppstandelsen til Jesus Messias. Vi vil ikke at dette bare skal være et turiststed, men en del av en pilegrimsreise, forteller Stephen Bridge.
Åpningstidene er nå utvidet fra 08.00 på morgenen til 20.00 på kvelden seks dager i uken. Søndager er det stengt. De har også fått opp belysning i hagen. Det er sitteplasser til 800–900 personer. Resten må stå. På den første gudstjenesten påskemorgen 06.30 i fjor var det rundt 1800 mennesker. Køen startet i 05-tiden for å få plass.
Storinnrykk
–Hvorfor kommer så mange mennesker til Gravhagen?
–Jeg kan bare gjette. Turismen til Israel gikk opp med 22 prosent i fjor. Samtidig gikk antallet besøkende til Gravhagen opp med 30 prosent. Jeg tror at det skyldes et økende antall mennesker fra Kina og Indonesia. Nesten hver eneste dag er det folk fra Indonesia her. Det er høye tall fra den sørøstlige delen av Asia og Sør-Amerika. Der er det store evangeliske kirker. Antallet besøkende fra USA og Europa er stabilt.
–Får dere respons fra folk som besøker Gravhagen?
–Ja, det gjør vi. Det er mennesker som kommer til tro for første gang. Mange folk sier at Herren rørte virkelig ved dem, eller at besøket velsignet deres liv. Andre sier at deres tro er blitt opptent og de er blitt inspirert.
–Dersom folk ikke kjenner Jesus, ønsker vi å oppmuntre dem til å tenke på Ham. Dersom de kjenner Jesus, ønsker vi at de skal bli oppmuntret til å glede seg over troen, reflektere over Hans korsfestelse og oppstandelse og hva dette betyr for oss, sier Bridge.
Gjør en avtale
Gravhagen ligger ikke langt fra Damaskus-porten i Jerusalem. Der er det trangt med trafikk og folkemylder. Bridge sier at det ikke er nok parkeringsplasser, men man får parkere der man kan, og så gå resten.
–Trafikken i Jerusalem er forferdelig, sier Bridge og ler.
–De fleste blir sluppet av rundt tre minutters gange fra Gravhagen.
Han forteller at dersom det er større grupper som vil besøke Gravhagen må de bestille plass, ellers kan de hende at det er fullt.
–Det går vel fint med finansene når det er så mange mennesker som kommer til Gravhagen?
–Ja, men vi tar ikke betalt for folk som vil inn. Folk gir gaver, og vi har en butikk. Hundre prosent av virksomheten er finansiert av gaver.
Bridge har arbeidet i Gordons Golgata i åtte år, tre av dem som direktør.
Kan Jesu grav ligge i Gordons Golgata
Like utenfor Gravhagen ligger fjellformasjonen Golgata, eller Hodeskallestedet. Navnet kommer dels av at fjellformasjonen ser ut som en hodeskalle med øyne, nese og munn som på et dødningehode. Flere mener at dette var et fjell for henrettelser og derfor fikk navnet Hodeskallestedet, slik Bibelen forteller.
Og de kom til det stedet som kalles Hodeskallen. Der korsfestet de Ham og ugjerningsmennene, den ene på Hans høyre, den andre på Hans venstre side.» (Lukas 23, 33)
«De førte så Jesus bort. Han bar selv sitt kors og gikk ut til det stedet som heter Hodeskallestedet, på hebraisk Golgata.» (Joh. 19, 17)
Innenfor murene til Gravhagen finner man Jerusalems største sisterne, som vitner at det ble samlet vann til hagebruk.
«På det sted hvor Jesus ble korsfestet, var det en hage. Og i hagen var en ny grav, som ingen ennå var blitt lagt i.» (Joh. 19, 41 og 38.)
Der er også en grav i Gravhagen. Mange har spurt om dette er graven til Josef fra Arimatea (Joh. 19, 38)
–Graven er fra tiden mellom den første og andre tempelperioden. Det er ingen tvil om at den er gammel nok, men det er en debatt om den er for gammel. Noen arkeologer sier at den er fra første tempelperioden. Om det er sant, er den for gammel. Andre sier at den kan være fra første eller andre tempelperiode. Da er det den rette perioden, forklarte Stephen Bridge i et tidligere intervju i 2016.
–Hvor gamle er tegningene inne i graven?
–De er fra bysantinsk tid. Graven var et sted for kristen-bysantinsk tilbedelse. Vi vet ikke hvorfor. Det er ikke noe skriftlig materiale om dette.
–Her har det vært en bysantinsk kirke som ble ødelagt, og senere et korsfarerbygg. Korsfarerne benyttet også graven. Da korsfarerne ble beseiret, kollapset deres bygg og dekket graven. Graven ble oppdaget i 1867 av landeieren som gravde etter vann, sa Bridge.
Det var general Charles Gordon som på en sabbatsreise i 1883 fattet interesse for stedet. Garden Tomb Association i England ble etablert i 1893, og eiendommen med graven ble kjøpt i 1894.
Jesus Grav
–Er dette det rette stedet for Jesu grav?
Stephen Bridge startet i intervjuet fra 2016 å gjøre det klart at de ikke sier at Den hellige gravs kirke er feil sted.
–Men det er noen interessante fasetter ved Gravhagen som reiser en del spørsmål. Dette var en hage i det første århundre, nesten sikkert en olivenhage. Her var en jødisk rullesteinsgrav. Det er videre klart at det har vært kristen tilbedelse her minst tilbake til bysantinsk tid, kanskje før.
–Bibelen sier at på stedet hvor Jesus ble korsfestet, var det en hage og i hagen var det en grav.
–Hodeskallestedet ligger på toppen av Moria berg, som er på samme fjellrygg som templet lå. Templet er i den sørlige delen og Hodeskallestedet i den nordlige del av Moria berg. Det er en forbindels forklarte Bridge.
–Altså samme fjellrygg, Moria berg, hvor Abraham skulle ofre Isak?
–Jeg legger ikke stor vekt på det, men det er interessant fasett. Vi vet at fjellet var her, det var utenfor bymurene. Når det gjelder geografien, er det ikke noe som strider mot Skriften. Vi vet ikke om dette er det rette stedet. Vi fastslår ikke at dette er det rette stedet. Vi sier at det kan være, og det kan også være Den hellige gravs kirke.
–Er Den hellige gravs kirke på Moria berg?
–Nei, men det var sikkert utenfor bymurene. Jesus ble korsfestet utenfor bymurene. Det var nær Cardo og utenfor en romersk hovedvei, sa Bridge.
Bibelen sier at «Derfor led også Jesus utenfor porten.» (Hebreerne 13,12)
Charles Gordon mente at Jesu grav måtte ligge nord for Tempelplassen, fordi 3. Mosebok 1,11 taler om at ofrene skulle slaktes nord for alteret. Hodeskallestedet ved Gravhagen er nord på Moria berg.
Jordskjelvet
–Forteller dere fortsatt historien om at sprekken i fjellet ved graven kan være fra jordskjelvet som kom da Jesus døde?
–Jeg gjør ikke det. Men enkelte guider gjør oppmerksom på dette. Ja, det var en kløft som ble forårsaket av seismologisk aktivitet, men jeg aner ikke når det skjedde. Min oppfordring til guidene er at de skal holde seg til det som er klart.
Bibelen forteller: «Og se, det ble et stort jordskjelv. For en Herrens engel steg ned fra himmelen, gikk frem og rullet steinen til side og satte seg på den.» (Matt. 28, 2)