Av Honningsvåg Handel og Industriforening
(08.03.2019): Vi viser til pressekonferanse vedrørende Hurtigruten sine planer for Nordkapplatået og Honningsvåg sentrum. Det er gledelig å se at en så stor reiselivsaktør ser interesse i Nordkapp og nordkapptrafikken og kan legge frem såpass visjonære planer og tanker. Dette viser hvilken fantastisk beliggenhet Nordkapp kommune har og hvilket potensial som ligger i turistnæringen i vår kommune. Hurtigruten med sitt mannskap, gjester og med sin nærhet utgjør en betydelig del av handelen i sentrum. Vi ønsker selvfølgelig at dette kundegrunnlaget skal være tilstede i fremtiden. Ingen næringsdrivende ønsker å miste kunder. Flytting av aktivitet ut av sentrum vil få store konsekvenser for lokalsamfunnet.
Hurtigruten og cruisenæringen har de senere år hatt stor vekst i nordkappsamfunnet. I den forbindelse har man lokalt utviklet tilbud til våre besøkende, ikke bare tilbud, men gode tilbud på et høyt profesjonelt nivå. Vi registrer at Hurtigruten ønsker å bli en større samarbeidspartner med lokalt næringsliv. Vi ser på dette med stor glede og entusiasme. Når det gjelder lokal verdiskapning har nok Hurtigruten noe å gå pr dags dato.
Vi registrer at Hurtigruten i sin presentasjon brukte mye tid på å snakke ned Nordkapp og produktet på Nordkapplatået. Dette synes vi er uheldige uttalelser av en så stor og mektig reiselivsaktør, og dette får negative konsekvenser for alle berørte parter i reiselivsnæringen. Når det er sagt så er det nok flere aktører som har et forbedringspotensial i et voksende marked og det får man med forbedret dialog.
Hurtigruten sin plan om å flytte fartøyet ut av sentrum slik at gjestene i større grad er avhengig av de produktene som blir solgt om bord er ikke overaskende og heller ikke nye tanker. Dette ser man over hele verden hvor denne type virksomhet drives og hvor man ønsker å ha kontroll på hele verdikjeden. Dette er selvfølgelig det beste for hurtigruten, men hva blir konsekvensene?
Nordkapplatået er for de fleste gjester endepunktet på reisen og slik har det vært fra Franscesco Negris dager og slik vil det være i fremtiden også. I den forbindelse er det viktig at gjesten får det han ønsker og fortsatt kan si til seg selv: «Her er jeg ved Nordkapp, på det ytterste av Finnmark, og jeg kan gjerne si det ytterste av hele verden ettersom det ikke finnes noe sted lengre mot nord som er bebodd av mennesker. Min vitelyst er nå tilfredsstilt, og jeg vil vende tilbake til Danmark, og om Gud vil, til mitt fødeland.»
Det resterende området der oppe bør være uberørt, gå gjerne i dialog med Nordkapp kommune om andre områder for de fremlagte planer.
Det er nå engang slik at dagens forpakter har fått en unik rett og forpliktelse til å drive og utvikle et produkt på Nordkapplatået som vi andre er avhengig av. Realitetene tatt i betraktning ligger løsningen i samarbeid mellom aktører til våre gjesters beste. Det er viktig at alle aktører har en felles interesse for å utvikle Nordkapp som et fremtidig bærekraftig produkt som skal avleveres til neste generasjon.
Kjære Hurtigruten – la samarbeidet som skaper lokale ringvirkninger utvikles.
Artikkelen er hentet fra Radio Nordkapp.